یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
تداوم ثبات در بازار ارز 

در هفته‌های گذشته آرامش نسبی در بازار ارز حاکم شده و قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی را طی کرده است. 

مجموعه سیاست‌های ارزی فعال بانک مرکزی منجر شد تا نوسانات و التهاباتی که ناشی از تنش‌های سطح منطقه در بازار ارز غیررسمی ایجاد شد، به سرعت فروکش کند و تداوم نیابد. بروز التهابات ارزی که از حوالی اسفند ماه سال گذشته آغاز شده بود در اواخر فرودین ماه امسال پایان یافت و در اردیبهشت ماه قیمت ارز در بازار غیررسمی افت شدیدی را تجربه کرد. نقش‌آفرینی فعال بانک مرکزی اجازه نداد التهابات ارزی تداوم یابد و انتظارات تورمی جامعه تشدید شود. تنظیم‌گری سیاست‌گذار ارزی در بازار حواله و اسکناس، به همراه تعمیق بازار و پاسخ‌ به نیازهای متعدد در سرفصل‌ها و قیمت‌های معین مرکز مبادله ارز و طلا موجب شد تا نوسانات بازار غیررسمی، اخلالی به بازار رسمی ارز وارد نکند. تامین و تخصیص ارز متقاضیان در مرکز مبادله ارز و طلا منجر شد تا نوسانات ارز بازار غیررسمی به قیمت نهایی کالا و خدماتی که به نرخ ارز وابستگی دارند اصابت نکند. عدم اثرپذیری قیمت مواد اولیه و واسطه‌ای تولید از نرخ ارز در بازار غیررسمی منجر به تداوم روند نزولی نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده طی ماه‌های گذشته شد.

تامین و تخصیص ارز کالاهای اساسی و دارو با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و کالاهای تجاری و بخش خدماتی با نرخ‌های مشخص شده در مرکز مبادله ارز و طلا، اطمینان خاطر مناسبی را برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایجاد کرد و همین امر منجر شد تا تقاضای احتیاطی در بازار ارز ایجاد نشود. به همراه ایجاد اطمینان خاطر در جهت تامین و تخصیص ارز با میزان و نرخ مشخص، سرعت‌بخشی به فرایند تخصیص ارز نیز گام مهمی در راستای حمایت از تولید و ثبات بازار ارز بود. با برنامه‌های ضدتورمی بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافت. ثبات ارزی ایجاد شده به همراه مهار رشد نقدینگی منجر به کاهش نرخ تورم تولیدکننده از ۴۲.۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به کانال ۲۳ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۳ شد. پس از تنش‌های منطقه جریانی تلاش کرد با ضریب دادن به اخبار منفی و بازنشر گسترده بعضا مطالب جعلی و آمارسازی‌های خلاف واقع فضای ملتهبی را برای جامعه و فعالان اقتصادی ترسیم کند تا با ایجاد اضافه تقاضا در بازار ارز، جهش‌های قیمتی در این بازار رقم بخورد.

تحولات واقعی اقتصاد در بازار پول و ارز، در کنار وضعیت مطلوب بخش حقیقی اقتصاد همچون تداوم رشد اقتصادی، چشم‌انداز مثبتی را برای کارگزاران اقتصادی ترسیم می‌کند. افزایش کیفیت و میزان ارز قابل دسترس بانک مرکزی به واسطه آزادسازی منابع مسدود شده کشور، به همراه دیپلماسی بانکی بانک مرکزی با کشورهای منطقه و ایفای نقش فعال بانک مرکزی در سازمان‌های بین‎المللی، تداوم ثبات بازار ارز را تضمین می‌کند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha