سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
حرکت تسهیلات بانکی به سمت شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان

یک کارآفرین برتر حوزه سلامت با اشاره به اینکه بانک مرکزی براساس نیازسنجی از واردات کالاها و ارزبری آنها تخصیص ارز را انجام دهد، افزود: اگر توزیع منابع اعتباری کشور به سمت شرکت‌های نوپا برود، موفقیت بیشتری حاصل می‌شود.

جعفر حسینی‌شیرازی، کارآفرین برتر حوزه سلامت: توزیع ارز در داخل کشور همیشه مشکل‌دار بوده است، در حوزه تجهیزات پزشکی، شرکت‌ها بیش‌اظهاری در واردات دارند و این باعث می‌شود که حجم زیادی پول از کشور خارج و تبدیل به خرید ملک در کشورهایی مثل ترکیه یا امارات شود که این اتفاق به ضرر اقتصاد ایران بوده است. البته مقصر ۱۰۰ درصد بانک مرکزی نیست و باید تعاملی بین بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف مثل صمت، بهداشت و کشاورزی صورت گیرد. همچنین می‌توان از انجمن‌ها کمک گرفت تا به اعداد واقعی‌تر برسند.

باید جلساتی بین بانک مرکزی و انجمن‌های مختلف برگزار شود و تعاملات لازم صورت بگیرد، ضمن اینکه مراکزی مانند شورای عتف که مربوط به آموزش عالی و وزارت علوم است، نیازسنجی‌هایی می‌کنند که چه کالاهایی در کشور نیاز است و تولید داخل نداریم و ارزبری آنها چقدر است. بهتر است ‌از بانک مرکزی هم نمایندگانی در این جلسات حضور داشته باشند تا بتوانند روی صنایع مختلف راستی‌آزمایی کنند و ببینند نیاز کشور دقیقا به چه کالاهایی است و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام دهند. البته اخیراً اقداماتی در بانک مرکزی انجام گرفته که حرکت‌های درستی بوده و کمک می‌کند نظام پولی و مالی مسیر درست‌تری را طی کند.

اگر توزیع منابع اعتباری کشور به سمت شرکت‌های نوپا برود، موفقیت بیشتری حاصل می‌شود. ما سومین کشور تولیدکننده مهندس در جهان هستیم و از نظر علمی، بنیه‌ها و پتانسیل‌های خیلی خوبی داریم و معتقدم اگر تسهیلات را به سمت شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان ببرند، بازده بهتری دارد. به نظر من فقط اشتغال‌زایی مهم نیست، بلکه درآمدزایی که یک شرکت دارد، مهم‌تر است. اگر منابع سمت شرکت‌های نوپا برود، شاید تعداد اشتغال کمتر باشد، اما در عین حال بازده سرمایه‌گذاری بالاتر رفته و این بازده سرمایه‌گذاری دوباره به بانک‌ها بر می‌گردد و می‌توانند به تعداد بیشتری از شرکت‌ها وام بدهند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha