سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
خیز ایتالیا برای حضور در جمع برترین‌های بانکداری اروپا

انتظار می‌رود که حوزه بانکی در ایتالیا، از یکی از نظام‌های پُرریسک‌ اروپایی به یک بخش مالی با ریسک نسبتاً کمتر، تبدیل شود.

-پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری و خدمات مالی در ایتالیا، با ترکیبی از بانک‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی فعال در بازار و همچنین شرکت‌های بیمه بزرگ چندملیتی و بخش مدیریت دارایی پویا، به توسعه‌یافتگی قابل توجهی دست یابد. همچنین در چشم‌انداز بلندمدت، بورس ایتالیا ملقب به "ایتالیانا بورسا/ Boursa Italiana"، طیف وسیعی از ابزارهای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های برجسته و صنایع بزرگ و نوظهور را نمایه خواهد کرد. همچنین این بازارها، به دلیل بسیاری از پیشرفت‌های نظارتی و عملیاتی برنامه‌ریزی‌شده توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ایتالیا، ثبات، پایداری و رشد مستمر در بلندمدت را تجربه خواهند کرد، حال آنکه، در کوتاه‌مدت و حتی در میان‌مدت، ریسک نزولی، تورم مداوم و افزایش نرخ بهره، یک بستر رکودی فزاینده برای صنعت بانکداری و خدمات مالی ایتالیا ایجاد می‌کند که احتمالاً بر تقاضا در بخش‌های بانکی، بیمه و سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد.

-بر طبق داده‌های بانک مرکزی ایتالیا، انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲، بانک‌های ایتالیایی با رشد حجم دارایی‌ها، افزایش تقاضای موثر تسهیلات و همچنین کاهش مستمر و مداوم سطح وام‌های غیرعملکردی مواجه شده و در مجموع، پیش‌بینی میشود که صنعت بانکداری ایتالیا، در یک مسیر صعودی پایدار بلندمدت قرار گیرد. با این حال، بسیاری از نقش‌آفرینان اصلی این صنعت در سال‌های اخیر در این کشور، با کاهش شدید سود عملیاتی ناشی از نرخ‌های بهره پایین دست و پنجه نرم کرده‌اند، اما افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، به سودآوری بانک‌های عامل ایتالیایی در میان‌مدت کمک خواهد کرد. همچنین، این مسئله قطعاً به نفع بازیگران بزرگ این صنعت در ایتالیا بوده و باعث ادغام بانک‌های کوچکتر و خنثی و فعالیت پویاتر در این بخش خواهد شد.

-پیش‌بینی شده است که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، رشد موثر صنعت بیمه ایتالیا به دلیل بحران انرژی در اروپا و نگرانی‌های تورمی، کاهشی باشد. با این حال، انتظار می‌رود که این صنعت در افق بلندمدت ۲۰۳۲، در بسیاری از خدمات بیمه‌ای عمومی و تخصصی جدید، مانند بیمه مشاغل استارتاپی، صنایع نوپا و بیمه شرکت‌های فین‌تک با رشد قابل‌ملاحظه روبرو شود. همچنین پیش‌بینی شده است که هم در چشم‌انداز میانمدت و هم در چشم‌انداز بلندمدت، با توجه به افزایش سن امید به زندگی در ایتالیا، سالخوردگی هرم سنی در این کشور و افزایش تنش‌های شدید آب‌وهوایی، بخش بیمه‌های عمر، بیمه سلامت و بیمه خسارت با متقاضیان جدید و فزاینده‌ای مواجه شود.

-مدیران و فعالان صنعت مدیریت دارایی در ایتالیا، به رونق بازار بلندمدت خود خوش‌بین هستند، زیرا معتقدند در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صندوق‌های سرمایه‌گذاری داخلی و چندملیتی متعددی در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی، سرمایه‌گذاران نهادی جدید و همچنین توسعه محصولات خود در این بازار خواهند بود. با این حال، صنعت مدیریت دارایی در کوتاه‌مدت و حتی افق میان‌مدت ۲۰۲۷، به دلیل کاهش بازده دارایی‌های پُرریسک‌تر، کاهش نسبی را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر، ظرفیت بالقوه این بازار در ایتالیا، امکان ورود بازیگران برجسته بین‌المللی را در بلندمدت افزایش داده و می‌توان گفت که در چشم‌انداز ۲۰۳۲، صنعت مدیریت دارایی ایتالیا، یکی از بازارهای رقابت‌پذیر و به شدت پویا در جهان خواهد بود. همچنین با اعلام وزارت اقتصاد و دارایی، هم در افق میان‌مدت و هم در افق بلندمدت، دولت ایتالیا قصد دارد با توسعه برنامه‌های ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق‌های مالیاتی، پس‌اندازهای جامعه سالخورده ایتالیایی را به سوی بازار مدیریت دارایی، هدایت کند.

-پیش‌بینی شده است که بورس اوراق بهادار ایتالیا، در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین مراکز مبادلات بازار سرمایه در اروپا مبدل شود. اما انتظار می‌رود که در افق کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت، به دلیل نوسان‌های ناشی از فشارهای تورمی مداوم به ویژه در بخش انرژی، کاهش سرمایه شرکت‌های فعال در بستر ایتالیانا بورسا و تداوم شرایط رکودی، رونق کمرنگ‌تری را شاهد باشیم. از سوی دیگر، شورای مرکزی بورس اوراق بهادار ایتالیا اعلام کرده است که برنامه‌های اصلاحی و توسعه‌ای دولت در راستای تغییر مقررات بنیادین نمایه‌سازی، تغییر شرایط ورود بازیگران بین‌المللی و تغییر نحوه عرضه‌های اولیه عمومی، قطعا در بلندمدت موجب رونق بیشتر بازار سرمایه ایتالیا و جذابیت این بستر برای نقش‌آفرینان خارجی و چندملیتی خواهد شد.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، ارزش دارایی‌های صنعت بانکداری و خدمات مالی ایتالیا، رشد قابل‌توجه بیش از ۲۵ درصدی را نسبت به وضعیت فعلی تجربه کرده و حجم کل دارایی‌های قابل معامله در این بستر، به بیش از ۱۵ تریلیون یورو برسد. همچنین انتظار می‌رود که تا پایان دسامبر ۲۰۳۲، ارزش کل مبادلات روزانه در تمامی بخش‌های مالی و بانکی ایتالیا اعم از صنعت بانکداری، بیمه، مدیریت دارایی و بازار بورس ایتالیا، از حجم ۳۵۰ میلیارد یورویی عبور کند.

-پیش‌بینی شده است که در صنعت بیمه ایتالیا در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، خدمات بیمه عمر، سهم بیشتری از فعالیت‌های پذیره‌نویسی را به خود اختصاص داده و نرخ رشد موثر حق بیمه‌های عمر، به میزان ۱۸.۹ درصد افزایش را نسبت به وضعیت کوتاه‌مدت تجربه کرده و حجم خدمات قابل ارائه در این بخش، به مرز ۱۱۰ میلیارد یورو برسد. همچنین انتظار می‌رود که در همین بازه زمانی و تا پایان سال ۲۰۳۲، در بخش بیمه‌های عمومی و تخصصی، سهم نرخ رشد موثر حق بیمه‌ها، به فعالیت‌های حوزه سلامت و درمان، شرکت‌های استارتاپی و فعالان حوزه فین‌تک به ارزش بیش از ۲۷۰ میلیارد یورو و افزایش ۳۵ درصدی نسبت به شرایط امروز، ارتقا یاید.

-طبق گزارش انجمن مدیریت سرمایه‌گذاری ایتالیا، در افق بلندمدت ۲۰۳۲، کل دارایی‌های قابل نگهداشت و معامله در صنعت مدیریت دارایی ایتالیا به حدود ۲.۲۶ تریلیون یورو خواهد رسید و بخش پرتفوی خرده‌فروشی با افزایش سرمایه حدود ۹۵۰ میلیون یورویی، قوی‌ترین رشد را تجربه خواهد کرد.

-پیش‌بینی شده است که در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به دلیل ورود بازیگران برجسته خارجی و چندملیتی به بستر فعال بازار سرمایه در ایتالیا و ارتقای سطح مولفه‌های رونق رقابتی، کل ارزش معاملاتی بازار ایتالیانا بورسا، به بیش از ۸۰۰ میلیارد یورو خواهد رسید.

جدول۱. پیشبینی روند بازار خدمات بانکی و مالی ایتالیا(۲۰۲۸-۲۰۳۲)

خیز ایتالیا برای حضور در جمع برترین‌های بانکداری اروپا

وضعیت شاخص ریسک صنعت مالی و بانکداری ایتالیا

محاسبه امتیاز شاخص ریسک صنعت بانکداری ایتالیا (BIRI)، عدد ۶۴.۷۵ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که این میزان، حکایت از بهبود نسبی شرایط بنیادین صنعت مالی و بانکداری ایتالیا در دوران پس از عبور از پاندمی کرونا دارد و انتظار می‌رود که حوزه بانکی در ایتالیا، از یکی از نظام‌های پُرریسک‌ اروپایی به یک بخش مالی با ریسک نسبتاً کمتر، تبدیل شود اما همچنان وضعیت این کشور، نامطلوب‌تر از همتایان توسعه‌یافته خود و اقتصادهای پیشرفته قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه‌مدت، بخش بانکی ایتالیا، خطرات نسبتاً قابل‌توجهی را برای ثبات بسترهای کلان مالی در این کشور ایجاد کند. با این امتیاز، ایتالیا در جایگاه سی و هشتم جهان قرار گرفته است. با توجه به بسته پیشنهادی بانک مرکزی ایتالیا در جهت طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های پولی بهینه دوره میان‌مدت و بلندمدت، انتظار می‌رود که امتیاز محاسباتی این شاخص در سال‌های آتی و منتهی به ۲۰۳۲ میلادی، افزایش یابد و جایگاه جهانی ایتالیا به زیر ۲۵ برسد.

بازار خدمات صنعت بانکداری در ایتالیا

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری ایتالیا، با بهبود سطوح سرمایه و تقویت بافرهای نظارتی، در موقعیت باثبات‌تری قرار خواهد گرفت. با این حال، این احتمال وجود دارد که افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی اروپا بر بخش بانکی ایتالیا در کوتاه‌مدت و حتی در میان‌مدت، تاثیر منفی بگذارد. همچنین انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت، به دلیل تداوم نرخ تورم بالا در ایتالیا، نرخ رشد موثر اعتبارات و تسهیلات بانکی خانوار کاهش محسوس یابد، اما با عبور از این شرایط و بهبود اوضاع در سال‌های پس از فروکش کردن پاندمی کرونا در جهان، پیش‌بینی میشود که در چشم‌انداز میان‌مدت ۲۰۲۷ و چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، شاهد ارتقای سطح تقاضای تسهیلات در این حوزه باشیم. همچنین پیش‌بینی شده است که در بستر افزایش مستمر نرخ‌های بهره، چه در کوتاه‌مدت و چه در میان‌مدت، تقاضای شرکت‌ها، مشاغل و فعالان اقتصادی برای دریافت اعتبارات بانکی افزایش یابد، زیرا کسب‌وکارها با تاثیرات تورمی وارده بر زنجیره‌های تامین و هزینه‌های انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند و البته در این شرایط و با افزایش نرخ بهره، تمایل بانک‌های ایتالیایی برای وام‌دهی، به شدت کاهش می‌یابد که خود این تعارض منافع در کوتاه‌مدت، موجب التهاب در صنعت بانکداری این کشور می‌شود.

-پیش‌بینی شده است که در چشم‌انداز بلندمدت و تا پایان سال ۲۰۳۲، صنعت بانکداری ایتالیا، رشد بیش از ۱۸ درصدی را تجربه کرده و ارزش کل دارایی‌های بالقوه و سرمایه تزریقی به این صنعت به بیش از ۲.۵ تریلیون یورو برسد.

-همچنین انتظار می‌رود که با بهبود شرایط تورمی و کاهش نرخ بهره، تقاضای موثر تسهیلات و اعتبارات بانکی در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، حدود ۴.۷ درصد و در افق بلندمدت ۲۰۳۲، حدود ۸.۸ درصد رشد را تجربه کند.

-از سوی دیگر، با اجرای مکانیزم نظارتی واحد اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که در پایان چشم‌انداز بلندمدت، بازدهی خالص در صنعت بانکداری ایتالیا، بیش از ۲۲ درصد بهبود یابد.

-انتظار می‌رود که در افق کوتاه‌مدت ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، نرخ رشد تقاضای اعتبارات بانکی مصرفی، علیرغم کاهش نسبت بدهی به درآمد خانوارها و انقباض بازار کار در ایتالیا، به کمتر از میانگین بلندمدت ۲.۴ درصدی رسیده و پایینترین حد خود در ۳۰ ساله گذشته را تجربه کند. در واقع پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه‌مدت، بانک‌های عامل در ایتالیا، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو تسهیلات مصرفی خانوار ارائه ندهند.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بانکداری ایتالیا

-پیش‌بینی می‌شود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، ایتالیا پس از فرانسه و آلمان، سومین صنعت بانکداری بزرگ منطقه یورو لقب گیرد.

-همچنین انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، تعداد بانک‌های عامل بزرگ ایتالیایی، از مرز ۷۰ بانک عبور کرده و رتبه اول در اتحادیه اروپا از نظر تعدد بانک‌های عامل مستقل با دارایی بیش از ۶۰۰ میلیارد یورو را کسب کند.

-پیش‌بینی شده است که با اجرای طرح مشترک دولت و بانک مرکزی ایتالیا در حوزه ادغام و تملک بهینه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، در پایان دسامبر ۲۰۳۲، ایتالیا به یکی از پنج کشور اول اتحادیه اروپا تبدیل شود که نرخ تقاضای موثر تسهیلات شرکتی و صنعتی در نظام بانکداری آن، بیش از میانگین ۴۵ درصدی منطقه یورو گردد.

-انتظار می‌رود که با اجرای برنامه اصلاحات مالی بانک مرکزی ایتالیا، شرکت‌ها و هلدینگ‌های خدمات بانکداری در این کشور، در زمره ۲۰ گروه مالی برتر قاره اروپا قرار گرفته و حداقل یک تا دو بانک عامل ایتالیایی، در بین ۱۰ بانک اول این فهرست، جای بگیرند.

-پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت۲۰۳۲، ایتالیا در حوزه تامین مالی بانکی تعاونی محور، با ارزش دارایی بیش از ۴۰۰ میلیارد یورو، رتبه اول اتحادیه اروپا را تصاحب کرده و در بین پنج کشور برتر جهان از این حیث، قرار گیرد.

-پیش‌بینی می‌شود که تا قبل از پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری ایتالیا، یکی از سه نظام مالی پیشرو و برتر قاره اروپا از لحاظ استفاده از فناوری بلاک‌چین و توسعه تکنولوژی‌های بانکی دیجیتال، لقب بگیرد.

بانک‌های عامل برتر ایتالیا در افق ۲۰۳۲

-گروه خدمات مالی و بانکداری اینتسا سانپائولو (Intesa Sanpaolo)

منطبق بر پیش‌بینی‌های بلندمدت، در افق ۲۰۳۲، گروه خدمات مالی و بانکداری اینتسا سانپائولو، با مجموع دارایی‌ بیش ۲۰۰۰ میلیارد یورو، بزرگ‌ترین و پیشروترین نهاد مالی و بانکی این کشور خواهد بود. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی ایتالیا، انتظار می‌رود در پایان دسامبر ۲۰۳۲، اینتسا سانپائولو، بزرگترین بانک عامل در ارائه تسهیلات اعتباری بلندمدت به کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال و فناوری‌های نسل چهارم لقب بگیرد.

گروه خدمات مالی و بانکداری اینتسا سانپائولو، در سال ۲۰۰۷، در نتیجه ادغام دو بانک بزرگ ایتالیایی، تاسیس شد. امروزه این بانک دارای شبکه گسترده‌ای از شعب فیزیکی در سراسر ایتالیا و بیش از ۱۰۰۰ شعبه در آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی و اقیانوسیه است که به بیش از ۱۲ میلیون مشتری، خدمات بانکی ارائه می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود که در پایان چشم‌انداز ۲۰۳۲، بانک اینتسا سانپائولو، در میان بزرگ‌ترین گروه‌های مالی اروپایی قرار گیرد.

-گروه بانکداری بین‌المللی و شرکت خدمات مالی یونی کردیت(UniCredit)

انتظار می‌رود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، گروه بانکداری بین‌المللی و شرکت خدمات مالی یونی‌کردیت، با مجموع دارایی‌ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد یورو، دومین بانک بزرگ ایتالیا لقب بگیرد. همچنین پیش‌بینی شده است که یونی کردیت بتواند با اصلاح نهادهای عملکردی خود، در پایان سال ۲۰۳۲، به عنوان یکی از بزرگترین سهامداران بانکی در بورس اوراق بهادار ایتالیا شناخته شود.

در حال حاضر، گروه بانکداری بین‌المللی و شرکت خدمات مالی یونی‌کردیت، یکی از غول‌های بانکی ایتالیا با حضور فعال در ۱۴ بازار اصلی اروپایی نظیر بازارهای آلمان، اتریش، فرانسه و اسپانیا و ارائه خدمات به مشتریان خارجی در آسیای جنوب‌شرقی و آمریکای شمالی محسوب می‌شود. این بانک تا به امروز، بیش از ۳۵۰۰ شعبه فیزیکی در سرتاسر ایتالیا و کشورهای جهان افتتاح کرده است.

تخمین زده شده است که تا پایان چشم‌انداز بلندمدت۲۰۳۲، یونی‌کردیت، یکی از بانک‌های پیشرو در حوزه خدمات سرمایه‌گذاری بیمه بانکی محسوب شود.

- شرکت خدمات مالی و بانکداری بانکو پی بی ام (Banco BPM)

بر اساس پیش‌بینی‌های مرکز مطالعات بانک مرکزی ایتالیا، در سال ۲۰۳۲، شرکت خدمات مالی و بانکداری بانکو پی بی ام، با مجموع دارایی‌ بیش ۷۰۰ میلیارد یورو، سومین بانک بزرگ ایتالیا خواهد بود. همچنین به گفته بانک مرکزی ایتالیا و با تمهیدات پیش‌بینی شده، انتظار می‌رود که در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، بانکو پی بی ام، یکی از سه بانک بزرگ ایتالیایی در زمینه ارائه تسهیلات کلان اعتباری مصرفی و شرکتی، لقب بگیرد.

این بانک نوپا در سال ۲۰۱۷، از طریق ادغام دو موسسه اعتباری و سرمایه‌گذاری تاسیس شد. این نهاد مالی در حال حاضر، ۲۰ هزار کارمند در ۱۵۰۰ شعبه در سراسر ایتالیا دارد که به بیش از ۴ میلیون مشتری، خدمات ارائه می‌دهند.

-گروه خدمات مالی و بانکداری بی‌پی‌ئی‌آر بانکا (BPER Banca)

منطبق بر پیش‌بینی‌های بلندمدت در افق ۲۰۳۲، گروه خدمات مالی و بانکداری بی‌پی‌ئی‌آر بانکا، با مجموع دارایی‌ بیش از ۴۰۰ میلیارد یورو، چهارمین بانک بزرگ ایتالیا از نظر حجم دارایی خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که در پایان سال ۲۰۳۲، بی‌پی‌ئی‌آر بانکا، یکی از سه بانک بزرگ ایتالیایی از لحاظ ارائه تسهیلات خرده‌فروشی لقب بگیرد. از سوی دیگر، پیش‌بینی شده است که این بانک در افق بلندمدت ۲۰۳۲، با تراکنش روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون یورو، فعالترین نهاد مالی و اعتباری ایتالیا شناخته شود.

در حال حاضر، بی‌پی‌ئی‌آر بانکا، با مجموع بیش از ۷۰۰ شعبه در سرتاسر ایتالیا و بیش از ۲۱۰ شعبه فیزیکی خارجی در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه، به ۳ میلیون مشتری حقیقی و حقوقی خود، خدمات ارائه می‌دهد.

-بانک مونته دی پاسکی دی سیه‌نا (Banca Monte dei Paschi di Siena)

انتظار می‌رود که بانک مونته دی پاسکی دی سیه‌نا، به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مالی و بانکی فعال در ایتالیا، در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، با حجم دارایی بیش از۱۵۰ میلیارد یورو، در رتبه پنجمین بانک بزرگ ایتالیا قرار گیرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا پایان دسامبر۲۰۳۲، این نهاد مالی، یکی از پیشگامان بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های فین‌تک، لقب بگیرد.

در حال حاضر، بانک مونته دی پاسکی دی سیه‌نا، دارای بیش از ۱۲۰۰شعبه فیزیکی در داخل و خارج از ایتالیا است و با بیش از ۱۲۰۰۰ کارمند، به ۸ میلیون مشتری ایتالیایی، خارجی و چندملیتی، خدمات ارائه می‌دهد.

بازار خدمات صنعت بیمه در ایتالیا

-پیش‌بینی شده است که در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، ایتالیا به عنوان خاستگاه یکی از توسعه‌یافته‌ترین بازارهای بیمه در اتحادیه اروپا مطرح شود. همچنین طبق اعلام صندوق بیمه اروپایی، انتظار می‌رود که در بلندمدت، خدمات بیمه عمر و بیمه‌های تخصصی نوین مانند خدمات بیمه مشاغل استارتاپی، صنایع نوپا و بیمه شرکت‌های فین‌تک، با افزایش چشمگیری در صنعت بیمه ایتالیا مواجه شوند. البته در میان‌مدت، میانگین تقاضای موثر دریافت خدمات در بازار بیمه ایتالیا، به سبب تضعیف روند رشد اقتصادی و افزایش تورم که بر متوسط هزینه‌کرد خانوارها فشار می‌آورد، با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شود.

-همچنین انتظار می‌رود که در افق کوتاه‌مدت، به سبب وضعیت نامطلوب شاخص‌های کلان اقتصادی در ایتالیا، رونق صنعت بیمه در این کشور، به پایین‌ترین حد خود برسد اما به پیش‌بینی صندوق بیمه اروپایی، سه عامل بهبود رشد اقتصادی، افزایش نرخ درآمد و اشتغال و توسعه بستر دیجیتالی فروش و ارائه خدمات بیمه به کاربران، شرایط را در بلندمدت به نفع این صنعت، تغییر خواهد داد.

-پیش‌بینی شده است که در پایان چشم‌انداز ۲۰۳۲، بازار خدمات بیمه عمر در ایتالیا، با ۵۴.۸ درصد، بیش‌ترین سهم از فعالیت‌های پذیره‌نویسی بیمه در ایتالیا را به خود اختصاص دهد.

-همچنین انتظار می‌رود ارزش کل حق بیمه عمر ماخوذه از متقاضیان، با افزایش ۱۱.۶ درصدی در نرخ موثر تقاضای بیمه عمر، به ۱۱۰ میلیارد یورو، برسد.

-از سوی دیگر پیش‌بینی شده است که ارزش کل حق بیمه‌های تخصصی به ویژه بیمه مشاغل استارتاپی و فعالیت‌های حوزه فینتک، با افزایش ۹.۴ درصدی نسبت به وضعیت فعلی، به ۹۵میلیارد یورو برسد.

-پیش‌بینی شده است که ارزش مبادلات ماهانه بازار بیمه عمر در افق بلندمدت ۲۰۳۲، به ۱۱.۶ میلیارد یورو و ارزش مبادلات ماهانه بازار بیمه‌های تخصصی در همین بازه زمانی، به ۷.۳ میلیارد یورو برسد.

صنعت بیمه ایتالیا

-پیش‌بینی شده است که صنعت بیمه ایتالیا، با توسعه شرکت‌ها و مراکز فعال ارائه خدمات بیمه‌ای و پتانسیل بالقوه برای ورود بسیاری از بازیگران بین‌المللی به این بازار، در افق بلندمدت۲۰۳۲، یکی از سه بازار بزرگ اتحادیه اروپا در صنعت بیمه لقب خواهد گرفت.

-همچنین انتظار می‌رود طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، رشد پایدار تقاضای موثر و رقابت‌پذیری بالا، صنعت بیمه ایتالیا را به یکی بازارهای پیشرو در جهان در حوزه توسعه خدمات دیجیتالی به ویژه در بخش بیمه عمر، بیمه سلامت و درمان و بیمه شرکت‌های استارتاپی و مشاغل حوزه فین‌تک، تبدیل کند.

-پیش‌بینی شده است که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، فعالان ثبت شده بازار خدمات بیمه‌ای در ایتالیا از مرز ۱۳۰۰ شرکت عبور کند که در صورت تحقق چنین امری، رکورد تازهای در اتحادیه اروپا به ثبت خواهد رسید.

بازار خدمات صنعت مدیریت دارایی در ایتالیا

-پیش‌بینی شده است که در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت مدیریت دارایی در ایتالیا، به توسعه فزاینده چشمگیری دست یابد و همچنین بتواند بستر رقابتی پویایی متشکل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و بیمه داخلی، خارجی و چندملیتی تشکیل داده که این امر، عمق و تنوع محصولات قابل ارائه در این صنعت را بهبود می‌بخشد.

-البته انتظار می‌رود که در افق کوتاه‌مدت ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، بازار مدیریت دارایی در ایتالیا، با شرایط رکود بالقوه تقاضای موثر مصرف‌کننده مواجه شود زیرا نرخ تورم بالارونده، نرخ بهره فزاینده و رشد اقتصادی کُند و آهسته، اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاران سنتی محتاط ایتالیایی را به طور بالقوه، به پس‌اندازهای مبتنی بر سپرده‌های بانکی بدون ریسک، باز می‌گرداند.

-طبق گزارش انجمن مدیریت سرمایه‌گذاری ایتالیا، در افق بلندمدت ۲۰۳۲، کل دارایی‌های قابل نگهداشت و معامله در صنعت مدیریت دارایی ایتالیا به حدود ۲.۲۶ تریلیون یورو خواهد رسید و بخش پرتفوی خرده‌فروشی با افزایش سرمایه حدود ۹۵۰ میلیون یورویی، قوی‌ترین رشد را تجربه خواهد کرد.

-همچنین انتظار می‌رود که در چشم‌انداز۲۰۳۲، صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز، محبوبترین و پُرتقاضاترین بستر فعال صنعت مدیریت دارایی ایتالیا لقب گرفته و ۴۹درصد از سهم دارایی تحت مدیریت این بازار را تصاحب کند. بعد از این نوع از صندوق‌ها، شرکت‌های تامین‌مالی پس‌انداز نهادی با ۴۱ درصد، صندوق‌های مدیریت دارایی بیمه‌های کمریسک با ۶ درصد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته با ۴ درصد از سهم بازار، در رده‌های بعدی قرار خواهند گرفت.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت مدیریت دارایی ایتالیا

-پیش‌بینی شده است با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از طرف کابینه اقتصادی دولت ایتالیا، تا پایان افق بلندمدت۲۰۳۲، صنعت مدیریت دارایی ایتالیا، یکی از سه بازار سرمایه‌گذاری پویا، بزرگ و جذاب برای شرکت‌های خارجی و چندملیتی لقب بگیرد.

-انتظار می‌رود که در چشم‌انداز ۲۰۳۲، بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری باز ایتالیا، با حجم دارایی کل ۱.۷۵ تریلیون یورو، به عنوان بزرگترین تامین کننده مالی کلان اتحادیه اروپا در این زمینه، شناخته شود.

-با توجه به سالخوردگی هرم سنی جمعیتی در ایتالیا نسبت به سایر اقتصادهای اروپایی، پیش‌بینی میشود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی ایتالیا در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، بیشترین بازدهی ناخالص سالانه را در بین بازارهای دارایی اتحادیه اروپا به ثبت برساند.

-پیش‌بینی شده است که تا قبل از اتمام چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، Nextalia به عنوان اولین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی خصوصی در کل قاره اروپا شناخته شود که حجم دارایی آن به بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو برسد.

بستر خدمات بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در ایتالیا

-پیش‌بینی شده است که بورس اوراق بهادار ایتالیا ملقب به "ایتالیانا بورسا/ Boursa Italiana" در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به یکی از بزرگترین و عمیق‌ترین مراکز مبادلات بازار سرمایه در اروپا مبدل شود. اما انتظار می‌رود که در افق کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت، به دلیل نوسان‌های ناشی از فشارهای تورمی مداوم به ویژه در بخش انرژی، کاهش سرمایه شرکت‌های فعال در بستر ایتالیانا بورسا و تداوم شرایط رکودی، رونق کمرنگ‌تری را شاهد باشیم.

-از سوی دیگر، شورای مرکزی بورس اوراق بهادار ایتالیا اعلام کرده است که برنامه‌های اصلاحی و توسعه‌ای دولت در راستای تغییر مقررات بنیادین نمایه‌سازی، تغییر شرایط ورود بازیگران بین‌المللی و تغییر نحوه عرضه‌های اولیه عمومی، قطعا در بلندمدت موجب رونق بیشتر بازار سرمایه ایتالیا و جذابیت این بستر برای نقش‌آفرینان خارجی و چندملیتی خواهد شد.

-همچنین انتظار می‌رود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، ایتالیانا بورسا به یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه فعال اروپایی تبدیل شود که طیف گسترده‌ای از محصولات سرمایه‌گذاری از جمله سهام،ETF و اوراق قرضه را ارائه می‌دهد.

-منطبق بر پیش‌بینی‌ها، در پایان چشم‌انداز بلندمدت۲۰۳۲، کل ارزش معاملاتی بازار ایتالیانا بورسا، به بیش از ۸۰۰ میلیارد یورو خواهد رسید.

-همچنین انتظار می‌رود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ورود شرکت‌های سهامی خارجی و چندملیتی به بازار بورس و اوراق بهادار ایتالیا، با افزایش قابل‌توجه ۱۶.۵ درصدی روبرو شود.

-پیش‌بینی شده است که در پایان دسامبر ۲۰۳۲، تعداد صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) در بازار سرمایه ایتالیا، از میزان ۱۲۴۰ صندوق فعلی، به مرز ۳۰۰۰ صندوق برسد.

بازار سرمایه در ایتالیا

-پیش‌بینی شده است که تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایتالیا در پایان چشم‌اندار بلندمدت ۲۰۳۲، از ۹۵۰ شرکت عبور کرده و رکود تازه‌ای در بازارهای سرمایه اتحادیه اروپا به ثبت برساند.

-پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، بازار معاملاتی ایتالیانا بورسا، به خاستگاه شرکت‌های استارتاپی، فناورانه، شرکت‌های دارویی و شرکت‌های حوزه انرژی‌های پاک مبدل گردد.

-پیش‌بینی می‌شود که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، گردش سهام ماهانه در بازار بورس و اوراق بهادار ایتالیا، از مرز ۲۰۰ هزار معامله به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد یورو عبور کند که در صورت تحقق چنین امری، یک رکورد بی‌سابقه در قاره اروپا محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha