شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳
بانک‌های کویتی قدم در راه بزرگان گذاشته‌اند

صنعت بانکداری کویت در افق ۲۰۳۲ از بلوغ بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و در صدر بازارهای فعال کویت قرار خواهد گرفت.

بستر جامع خدمات بانکی و مالی کویت - خلاصه چشم‌انداز آتی

-دولت کویت به عنوان بخشی از برنامه چشم‌انداز بلندمدت خود در سال ۲۰۳۵ برای تبدیل این کشور به یک مرکز مالی منطقه‌ای، به دنبال گسترش فراگیر و جامع بازار خدمات مالی و بانکی در کویت است. در حال حاضر، صنعت بانکداری و خدمات مالی این کشور نسبتاً توسعه‌یافته است و پیوندهای قوی با سایر بازارهای پیشرفته منطقه دارد. با این حال، این بستر، در مقیاس کوچک‌تری نسبت به همتایان کلیدی منطقه‌ای خود، یعنی عربستان سعودی و امارات، عمل می‌کند.

-پیش‌بینی شده که در افق ۲۰۳۲، صنعت بانکداری کویت از توسعه‌یافتگی و بلوغ بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و در صدر بازارهای فعال در پازل بستر جامع خدمات بانکی و مالی کویت قرار خواهد گرفت. همچنین انتظار می‌رود تا پایان دسامبر ۲۰۳۲، پنج بانک برتر و بزرگ کویت، حدود چهار پنجم دارایی‌های صنعت بانکداری این کشور را تشکیل دهند. از سوی دیگر، پیش‌بینی شده است که هم در چشم‌انداز میان‌مدت ۲۰۲۷ و هم در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به سبب کاهش حجم و تقاضای موثر وام‌های غیرجاری(NPLs)، نرخ نکول در صنعت بانکداری کویت، به طرز چشمگیری کاهش یابد. همچنین انتظار میرود که رونق و توسعه نظام مالی دیجیتال به ویژه در حوزه بانکداری خصوصی، یک محرک رشد کلیدی در دهه آینده و افق بلندمدت ۲۰۳۲ در نظام بانکی کویت باشد، زیرا سازمان حفاظت از رقابت کویت، فرآیند حمایت همه‌جانبه از بانک‌های دیجیتالی تازه تاسیس‌ و کسب‌وکارهای نوپای مبتنی بر فایننس غیرفیزیکی را آغاز کرده است.

-در افق کوتاه‌مدت و در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، صنعت بیمه کویت در هر دو بخش بیمه عمر و بیمه‌های عمومی و تخصصی، به رشد استاندارد و نسبتاً پایداری دست خواهد یافت، اما اندازه این بازار همچنان کوچک خواهد بود. حال آنکه پیش‌بینی شده در میان‌مدت و همچنین تا پایان افق ۲۰۳۲، سهم بیمه‌های عمومی و تخصصی از رشد موثر و پایدار این صنعت، به شدت افزایش خواهد یافت و بازار بیمه‌های عمومی، با تقاضای موثر بالایی روبرو خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن، توسعه بستر خدمات بیمه‌ای جدید دولتی مانند پوشش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اجباری است که دولت کویت، اجرای آن را در راستای اصلاح برنامه بهداشت و درمان ملی، از سال ۲۰۲۶ لازم‌الاجرا خواهد کرد. همچنین به گفته وزارت دارایی کویت، از سال ۲۰۲۸، صنعت بیمه این کشور قرار است از رگولاتورهای جدید و مکانیزم تنظیم مقررات بیمه‌ای جامع بهره‌مند شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مقررات جدید، زمینه افزایش انعطاف‌پذیری صنعت بیمه کویت، کاهش انحصار و ایجاد محیط رقابتی پویا و امکان رشد و ارائه خدمات بیمه‌ای نوین را فراهم می‌کند.

-پیش‌بینی شده که با رفع موانع و پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری کرونا، صنعت مدیریت دارایی کویت در افق بلندمدت ۲۰۳۲، پتانسیل عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و چندملیتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازنشستگی و بیمه در جهان خواهد داشت. همچنین افزایش بهای نفت چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت، بر سرعت رشد تقاضای موثر در این بخش، تاثیرگذار خواهد بود.

-پیش‌بینی شده که نهاد بورس اوراق بهادار کویت که با نام "بورسا کویت" شناخته می‌شود، در افق بلندمدت ۲۰۳۲، پیشروترین نهاد بازار سرمایه و اوراق بهادار در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس لقب گیرد. همچنین انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، بورسا کویت شاهد افزایش ارزش معاملات نسبت به دوره کوتاه‌مدت خود باشد. از سوی دیگر، پیش‌بینی شده که تا پایان افق ۲۰۳۲، بورس اوراق بهادار کویت، برنامه‌ریزی مدون و جامعی برای افزودن شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته دیجیتالی، شرکت‌های فعال در حوزه صنایع سبز و انرژی‌های پاک و افزودن محصولات مشتقه و آتی در بستر خود در جهت بهبود نقدینگی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر و همکاری مستمر با بازارهای سرمایه در منطقه را به طور جدی دنبال کند.

-پیش‌بینی شده که متوسط نرخ رشد بازار خدمات مالی و بانکی کویت در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به میزان قابل توجه ۹.۶ درصدی نسبت به وضعیت فعلی برسد که نشان از عزم همه‌جانبه حاکمیت اقتصادی کویت برای حضور پُررنگتر در بازارهای مالی منطقه‌ای و جهانی دارد.

-انتظار می‌رود که متوسط رشد دارایی‌های صنعت بانکداری کویت در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ به ۵.۳ درصد و در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، به ۶.۷ درصد برسد. همچنین پیش‌بینی شده که این صنعت در دوره کوتاه‌مدت ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، رشد کُندتر ۳.۱ درصدی را نیز تجربه کند. از سوی دیگر، با توجه به بهبود شاخص‌های کلان مالی کویت در افق میان‌مدت و بلندمدت، انتظار می‌رود که نرخ موثر رشد تسهیلات اعتباری نظام بانکی کویت از ۲.۸ درصد در دوره کوتاه‌مدت، به ۷.۷ درصد در پایان سال ۲۰۲۳، افزایش یابد.

-پیش‌بینی شده که در افق میان‌مدت در صنعت بیمه کویت، نرخ رشد کل حق بیمه با متوسط ۳.۲ درصد در سال، به ۱.۴۵ میلیارد دینار کویت و در افق بلندمدت ۲۰۳۲، با بیش از ۵ درصد افزایش در نرخ رشد حق بیمه ناخالص، به ۲.۱ میلیارد دینار کویت برسد. همچنین پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۳۲، سهم بازار بیمه‌های عمومی و تخصصی با حجم دارایی ۰.۷۵ میلیارد دینار کویت از سهم بازار بیمه عمر با حجم دارایی ۰.۵۹میلیارد دینار کویت پیشی بگیرد.

-پیش‌بینی شده که صنعت مدیریت دارایی کویت در پایان سال ۲۰۳۲، با حجم دارایی کل حدود ۲۷۰۰ میلیارد دینار کویت (۳۱۰۰ میلیارد دلار) در رتبه اول بازار مدیریت دارایی منطقه و جزو ۱۰ بازار برتر دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری کلان جهان قرار گیرد.

- پیش‌بینی شده که تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، ارزش کل سرمایه قابل معامله در بورساکویت، از مرز ۱۱۴ میلیارد دینار کویت عبور کرده و تعداد معاملات انجام شده ماهانه تا پایان دسامبر ۲۰۲۳، از رکورد ۳۵۰ هزار معامله به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیون دینار کویت بگذرد.

وضعیت شاخص ریسک صنعت مالی و بانکداری کویت

محاسبه امتیاز شاخص ریسک صنعت بانکداری کویت (BIRI)، عدد ۸۰.۰۵ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که این میزان، حکایت از سلامت نظام بانکی کویت با پشتوانه بافرهای سرمایه‌ای قدرتمند و قابل اتکا و یک بستر کارآمد تامین مالی پایدار و مستمر دارد. با این امتیاز، کویت در جایگاه چهاردهم جهان قرار گرفته است. با توجه به برنامه‌ریزی‌های اعلامی بانک مرکزی کویت در جهت طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های پولی بهینه برای دوره میان‌مدت و بلندمدت، انتظار می‌رود که امتیاز محاسباتی این شاخص در سالهای آتی، افزایش یابد و جایگاه جهانی کویت در پایان افق ۲۰۳۲ میلادی، در بین ۱۰ کشور اول این شاخص تثبیت شود.

بازار خدمات صنعت بانکداری در کویت

-طبق پیش‌بینی مرکز ملی آمار و اطلاعات مالی کویت، صنعت بانکداری این کشور در چشم‌انداز ۲۰۳۲، به یک بستر مالی پویا، بسیار توسعه‌یافته با حجم سرمایه قابل توجه داخلی و دارایی‌های کلان خارجی، مبدل خواهد شد.

-همچنین انتظار می‌رود که در میان‌مدت و تا پایان سال ۲۰۲۷، شاهد رشد مثبت در نرخ تقاضای موثر تسهیلات اعتباری بانکی در کویت باشیم.

-پیش‌بینی شده که تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، زمینه گسترده‌تری برای ادغام و تملک نهادهای بانکی و موسسات اعتباری کوچکتر، هم در داخل کویت و هم در منطقه فراهم شود.

–به اعلام وزارت دارایی کویت، صنعت بانکداری این کشور، به دلیل ظرفیت بالای بلوغ و توسعه‌یافتگی، در برنامه چشم‌انداز کویت ۲۰۳۵، نقش حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی فزاینده و رونق متنوع‌سازی مالی و اقتصادی ایفا خواهد کرد.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-پیش‌بینی شده است که تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، حجم کل دارایی‌های قابل نقدشوندگی در صنعت بانکداری کویت، با رشد قابل‌توجه ۱۱.۶ درصدی مواجه شود.

-همچنین انتظار می‌رود که حجم دارایی‌های قابل نقدشوندگی در کوتاه‌مدت با رشد آهسته‌تر ۲.۹ درصدی در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ روبرو شده و افق میان‌مدت تا سال ۲۰۲۷، رشد ۴.۶ درصدی را تجربه کند.

- پیش‌بینی شده که نرخ رشد تقاضای موثر تسهیلات اعتباری و وام‌های زودبازده با ریسک نکول پایین، با روند نسبتا پایدار سالانه ۱.۷ درصد رشد، به ۹.۹ درصد تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲ برسد.

-همچنین بانک مرکزی کویت اعلام کرده است که در کوتاه‌مدت با اعمال سیاست‌های پولی سخت‌تر، محتاطانه و انقباضی، ریسک افت نرخ رشد اعتبارات را به حداقل رسانده، اما در میان‌مدت و بلندمدت با بهبود وضعیت شاخص‌های کلان مالی، سیاست‌گذاری پولی خود را به سوی یک روند نرمال و استاندارد و در جهت حداکثرسازی سودآوری صنعت بانکداری کویت، تغییر می‌دهد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بانکداری کویت

-پیش‌بینی شده که صنعت بانکداری کویت در افق بلندمدت ۲۰۳۲، به عنوان یکی از سه نظام بانکی کارآمد، متمرکز و پررونق منطقه لقب گیرد.

-انتظار می‌رود که پنج بانک برتر کویت در سال ۲۰۳۲، حدود چهار پنجم کل دارایی‌های صنعت بانکداری این کشور را به خود اختصاص دهند.

-پیش‌بینی شده که صنعت بانکداری کویت در پایان چشم‌انداز ۲۰۳۲، تقریباً ۶۰ درصد از ارزش کل معاملات در بورس اوراق بهادار کویت و بیش از ۵۵ درصد از کل فعالیت‌های مالی، اقتصادی و تجاری کویت را راهبری کند.

-انتظار می‌رود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری کویت از منظر حجم دارایی، در بین ۵ کشور برتر منطقه و در بین ۱۵ کشور برتر جهان از این حیث قرار گیرد.

-پیش‌بینی شده تا پایان چشم‌انداز ۲۰۳۲، با برنامه‌ریزی مدون بانک مرکزی کویت، گستره عملکردی نظام بانکی این کشور، یک روند توسعه پایدار در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و اقیانوسیه را تجربه کند.

-پیش‌بینی شده که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری کویت، یکی از نظام‌های بانکی پیشگام در جهان در عرصه سرمایه‌گذاری‌های کلان حوزه تغییرات آب و هوایی لقب گیرد.

بانک‌های عامل برتر کویت در افق ۲۰۳۲

-خانه مالی کویت (هلدینگ خدمات بانکداری/ KFH)

منطبق بر پیش‌بینی‌های بلندمدت، در افق ۲۰۳۲، هلدینگ خدمات بانکداری "خانه مالی کویت"، با مجموع دارایی‌ ۱۱۰ میلیارد دینار کویت، بزرگترین نهاد مالی و بانکی این کشور خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود که این نهاد مالی با این حجم از دارایی‌های تحت تملک و تزریق بافرهای سرمایه‌ای کلان، تا ۱۰ سال آینده به یکی از غول‌های بانکی منطقه و حتی جهان تبدیل شود.

خانه مالی کویت که سال ۱۹۷۷ تاسیس شد، اولین بانک مطابق با شریعت بود که در کویت تشکیل شد. این هلدینگ خدمات بانکداری قصد دارد در دهه آتی، دو برنامه تحول پنج ساله را برای بهبود حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و همچنین تجمیع بهینه سرمایه‌های جاری قابل ارتقای خود، عملیاتی کند.

خانه مالی کویت، جزء معدود نهادهای بانکی این کشور محسوب می‌شود که حضور فعالی در بورسا کویت و بازارهای سرمایه منطقه نظیر مالزی، عربستان سعودی، ترکیه و بحرین دارد.

بر طبق گزارش اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان عرب، در حال حاضر خانه مالی کویت پس از بانک الراجحی عربستان سعودی، دومین بانک بزرگ در بخش بانکداری اسلامی در سراسر جهان است.

این نهاد مالی قصد دارد تا پایان چشم‌انداز میان‌مدت ۲۰۲۷، یک طرح صکوک ۴ میلیارد دلاری را در بورس اوراق بهادار لندن، به اجرا درآورد.

-بانک ملی کویت (NBK)

پیش‌بینی شده که در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، بانک ملی کویت، با حجم دارایی بیش از ۹۵ میلیارد دینار کویت، جایگاه دومین بانک بزرگ کویت را تصاحب کند.

صاحب‌نظران و تحلیلگران حوزه پولی و بانکی معتقدند که با روند برنامه‌ریزی‌های مدون و فراگیر انجام گرفته توسط مدیران این نهاد مالی، بانک ملی در سال ۲۰۵۰، از حجم دارایی خانه مالی کویت عبور کرده و رتبه اول خود در صنعت بانکداری این کشور را تثبیت خواهد کرد.

همچنین پیش‌بینی شده که تا پایان افق ۲۰۳۲، این بانک به سودآوری خالص ۱۲۵ میلیون دلاری خواهد رسید که افزایش بیش از ۱۵ درصدی نسبت به شرایط فعلی را رقم خواهد زد.

بانک ملی کویت (NBK) قدیمی‌ترین نهاد مالی این کشور است که در سال ۱۹۵۲ تاسیس گردیده و در حال حاضر، در بیش از ۱۵ بازار از جمله مصر، امارات متحده عربی، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و سوئیس فعالیت دارد.

-شرکت خدمات بانکداری و مالی بانک بوبیان

بر اساس پیش‌بینی‌های بانک مرکزی کویت، در سال ۲۰۳۲، شرکت خدمات بانکداری و مالی بانک بوبیان با دارایی کل در حدود ۴۵ میلیارد دینار کویت، سومین بانک بزرگ کویت خواهد شد. همچنین پیش‌بینی شده که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، بانک بوبیان به سودآوری خالص ۸۰ میلیون دلاری برسد.

در حال حاضر، این نهاد بانکی، طیف کاملی از خدمات مالی منطبق بر شرع را در حوزه‌های بانکداری حقیقی، بانکداری خصوصی، بانکداری تجاری، خدمات مالی دیجیتال، تسهیلات مصرفی رقابتی، تامین مالی مسکن و سرمایه گذاری‌های مولد ارائه می‌دهد.

این بانک جزئی از هلدینگ بوبیان محسوب می‌شود که در بخش‌های بیمه، بانکداری، املاک و مدیریت دارایی در داخل و خارج از کویت فعالیت می‌کند.

- شرکت خدمات بانکداری و مالی بانک بورگان

منطبق با پیش‌بینی‌های بلندمدت، در افق ۲۰۳۲، شرکت خدمات بانکداری و مالی بانک بورگان، با مجموع دارایی ۳۰ میلیارد دینار کویت، چهارمین بانک بزرگ این کشور، لقب خواهد گرفت. همچنین انتظار میرود که سودآوری خالص این نهاد مالی در پایان چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، با حجم ۵۵ میلیون دلار، رشد ۶.۹ درصدی نسبت به وضعیت فعلی را تجربه کند.

در حال حاضر، بانک بورگان جزء معدود نهادهای مالی کویت محسوب می‌شود که طرح بهینه‌سازی سرمایه را مطابق با الزامات بانک جهانی به اجرا درآورده که ماحصل این اقدام در طی ۵ سال، بیش از ۳۰۰ میلیون دینار کویت، بازدهی ناخالص بوده است.

این بانک در هفت سال گذشته، با ایجاد یک مدل کسب‌وکار نوین، انعطاف‌پذیری عملیاتی خود را نسبت به وقوع بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی همچون نوسانات نرخ ارز، مشکلات ژئوپلیتیکی و بی‌ثباتی بازار مالی، تقویت کرده است.

مدیران بانک بورگان قصد دارند تا سال ۲۰۲۵، مجوز قطعی برای تشکیل یک واحد مدیریت ثروت جامع را از سازمان بورس اوراق بهادار کویت دریافت کنند.

بازار خدمات صنعت بیمه در کویت

-در افق کوتاه‌مدت و در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، صنعت بیمه کویت در هر دو بخش بیمه عمر و بیمه‌های عمومی و تخصصی، به رشد استاندارد و نسبتاً پایداری دست خواهد یافت، اما اندازه این بازار همچنان کوچک خواهد بود. حال آنکه پیش‌بینی شده در میان‌مدت و همچنین تا پایان افق ۲۰۳۲، سهم بیمه‌های عمومی و تخصصی از رشد موثر و پایدار این صنعت، به شدت افزایش خواهد یافت و بازار بیمه‌های عمومی، با تقاضای موثر بالایی روبرو خواهد شد که یکی از دلایل اصلی آن، توسعه بستر خدمات بیمه‌ای جدید دولتی مانند پوشش مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اجباری است که دولت کویت، اجرای آن را در راستای اصلاح برنامه بهداشت و درمان ملی، از سال ۲۰۲۶ لازم‌الاجرا خواهد کرد.

-همچنین به گفته وزارت دارایی کویت، از سال ۲۰۲۸، صنعت بیمه این کشور قرار است از رگولاتورهای جدید و مکانیزم تنظیم مقررات بیمه‌ای جامع بهره‌مند شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مقررات جدید، زمینه افزایش انعطاف‌پذیری صنعت بیمه کویت، کاهش انحصار و ایجاد محیط رقابتی پویا و امکان رشد و ارائه خدمات بیمه‌ای نوین را فراهم می‌کند.

-انتظار می‌رود که با توجه به توسعه روزافزون صنایع، مشاغل و کسب‌وکارهای فناورانه در کویت، در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، شاهد ارائه خدمات بیمه‌ای متنوع و جدیدی در کویت باشیم که همین امر موجب افزایش رونق بازار بیمه‌های عمومی و تخصصی نسبت به بیمه‌های عمر می‌شود.

-پیش‌بینی شده تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، ارزش کل بازار بیمه کویت از مرز ۵ میلیارد دینار کویت عبور کند.

بازار خدمات صنعت مدیریت دارایی در کویت

-پیش‌بینی شده که با رفع موانع و پیامدهای منفی ناشی از همه‌گیری کرونا، صنعت مدیریت دارایی کویت در افق بلندمدت ۲۰۳۲، پتانسیل عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و چندملیتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازنشستگی و بیمه در جهان خواهد داشت.

- سازمان سرمایه‌گذاری کویت (KIA) یکی از با ارزش‌ترین صندوق‌های دارایی دولتی در سطح جهان است که به واسطه درآمدهای گسترده نفت و گاز حمایت و تغذیه می‌شود. به گفته صاحب‌نظران، این سازمان، محرک اصلی برنامه‌های رشد اقتصادی و متنوع‌سازی کویت در افق بلندمدت خواهد بود. در حال حاضر، سازمان سرمایه‌گذاری کویت، به عنوان صندوق ثروت ملی این کشور، طبق گزارش‌ها بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت دارد.

-پیش‌بینی شده که صنعت مدیریت دارایی کویت در پایان سال ۲۰۳۲، با حجم دارایی‌کل حدود ۲۷۰۰ میلیارد دینار کویت (۳۱۰۰ میلیار دلار) در رتبه اول بازار مدیریت دارایی منطقه و جزء ۱۰ بازار برتر دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری کلان جهان قرار گیرد.

-به گزارش موسسه جهانی صندوق‌های ثروت ملی، در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، سازمان سرمایه‌گذاری کویت، دارایی‌های تحت مدیریت خود را به ارزش بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار خواهند رساند و بدین ترتیب، در جایگاه سوم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دولتی در جهان قرارخواهد گرفت.

-همچنین پیش‌بینی شده که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، شرکت سرمایه‌گذاری کامکو، به اولین نهاد خصوصی پیشرو در صنعت مدیریت دارایی کویت مبدل شود و دارایی‌های تحت تملک خود را با ۲.۷ درصد افزایش، به ۱۴.۲ میلیارد دلار برساند.

-از سوی دیگر، پیش‌بینی شده که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، هلدینگ سرمایه‌گذاری Wafra Inc، که توسط صندوق بازنشستگی عمومی کویت و موسسه عمومی تامین اجتماعی این کشور مدیریت می‌گردد، با دارایی بیش از ۷.۵ میلیارد دلار، به دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی پیشرو در کویت تبدیل گردد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت مدیریت دارایی کویت

-پیش‌بینی شده که در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، کویت بزرگ‌ترین خاستگاه تقاضای موثر کلان منطقه‌ای برای دریافت خدمات سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی شناخته شود.

-به گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۳۲، صندوق دارایی دولتی کویت، به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری منطبق با شرع در جهان شناخته شود.

-همچنین پیش‌بینی شده که هلدینگ سرمایه‌گذاری وطنی (NBK Capital) که یکی از شرکت‌های تابعه بانک ملی کویت است، در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، به جرگه معدود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بانکی جهان با ارزش دارایی بیش از ۸ میلیارد دلار بپیوندد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha