یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
تشکیل رقابتی‌ترین ساختار بانکی جهان در کانادا

صنعت بانکداری و خدمات مالی کانادا تا سال ۲۰۳۲ به جرگه یکی از سه بستر قدرتمند و کارآمد مالی و بانکی در سطح جهان می‌پیوندد و کانادا یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین بازارهای سرمایه در جهان در سال ۲۰۳۲ را دارا خواهد بود.

منطبق بر پیش‌بینی متغیرها در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری و خدمات مالی کانادا، به جرگه یکی از سه بستر قدرتمند و کارآمد مالی و بانکی در سطح جهان می‌پیوندد که طیف متنوع و گسترده‌ای از انواع صنایع، مشاغل و کسب‌وکارهای داخلی، خارجی و چند ملیتی را میزبانی خواهد کرد و پایگاهی قابل اتکا برای مشتریان، سرمایه‌گذاران و متقاضیان مرفه، متمول و آگاهی مالی خواهد بود که این امر، حکایت از رشد بلندمدت تضمینی، پایدار، مستمر و متوازن این صنعت در کانادا دارد.

-پیش‌بینی چشم‌انداز میان مدت ۲۰۲۶ بستر جامع خدمات بانکی و مالی کانادا، به دلیل رشد نسبتا ضعیف در بازار مسکن، املاک و مستغلات، ادامه روند افزایش در نرخ‌های بهره در کنار رکود فراگیر اقتصاد جهانی، مطلوب گزارش نمی‌شود. با این حال، نظام بانکداری کانادا حتی در کوتاه‌مدت هم در وضعیت مناسبی برای رویارویی با هرگونه شوک منفی غیرقابل پیش‌بینی و حتی وخامت مورد انتظار در کیفیت دارایی‌ها قرار دارد.

-علاوه بر این، آخرین داده‌های مرکز آمار و اقتصاد ملی کانادا نشان می‌دهد، در پیش‌بینی مورد انتظار میان مدت و فراتر از آن، چشم‌انداز روشنی در سراسر بخش‌های بانکداری، بیمه، مدیریت دارایی و بورس‌های کانادا وجود دارد که با کاهش اثرات تورم‌های بالا و اعمال سیاست‌های پولی سخت‌تر توسط بانک مرکزی، به توسعه پایدار بستر جامع خدمات بانکی و مالی کانادا، کمک شایان خواهد شد.

-مبتنی بر پیش‌بینی‌های میان‌مدت و بلندمدت صندوق بین‌المللی پول در اقتصاد کانادا، میزان رشد بخش اعتبارات آتی بخش مالی و بانکی در ۲۰۲۶ و ۲۰۳۲، مطلوب نخواهد بود. گزارش آینده‌نگر دسامبر ۲۰۲۳، علت وقوع چنین وضعیتی برای بخش اعتبارات کانادا را زمینه اقتصادی ضعیف‌تر در چند سال آینده، احتمال ماندگاری تورم بالا تا پایان سال ۲۰۲۵، کاهش چشمگیر تقاضا برای وام مسکن و اثرگذاری نرخ‌های بهره بالاتر بر روند تقاضا و روند رشد دارایی‌ها اعلام می‌کند.

-چشم‌انداز افق بلندمدت ۲۰۳۲ از صنعت بیمه کانادا، حکایت از رشد مطلوب و بالقوه در این بخش و بلوغ کامل این صنعت در جهان دارد. زیرا ارائه‌دهندگان بیمه عمر در کانادا، از طریق گسترش خدمات خود به شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها به صورت پوشش‌های انبوه و جمعی وگروهی بیمه‌ای، به رشد ارگانیک فزاینده دست خواهند یافت و متولیان سایر بیمه‌ها نیز در بستر کانال‌های دیجیتال و توسعه فناورانه این صنعت، رشد خوبی را تجربه خواهند کرد، اما در بخش بیمه در افق کوتاه‌مدت یعنی تا پایان سال ۲۰۲۴ و در میان‌مدت یعنی تا پایان سال ۲۰۲۶، رشد قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود، زیرا تقاضای موثر به سبب اثرات ماندگار تورم بالا، افزایش نرخ بهره و سرعت کُندتر رشد اقتصادی، ضعیف می‌شود.

-منطبق با گزارش تحلیلی بانک تسویه بین‌الملل، در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت مدیریت دارایی کانادا، از نظر حجم دارایی‌های تحت تملک و کارآمدی سازوکارهای اجرایی و نظارتی، در بین پیشگامان و سرآمدان جهانی این صنعت قرار خواهد گرفت که میزبان بستر تبادلات پویای طیف گسترده‌ای از عرضه‌کنندگان خدمات حوزه دارایی به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی متنوع داخلی، خارجی و چندملیتی خواهد بود. مبتنی بر این گزارش، انتظار می‌رود که هم در افق میان‌مدت ۲۰۲۶ و هم در افق بلندمدت ۲۰۳۲، به دلیل توسعه خدمات مبتنی بر بستر دیجیتال و محیط‌های نوآور و تکنولوژیک، افزایش مستمر متوسط سطوح درآمدی جامعه کانادا و نرخ بهره مطلوب بلندمدت، صنعت مدیریت دارایی این کشور هم در حوزه پس‌انداز و هم در حوزه سرمایه‌گذاری، رقابتی‌تر و پُررونق شود.

-جدیدترین داده‌های سازمان ملی آمار و ارقام مالی و اقتصادی بریتانیا و آخرین گزارش مجمع جهانی بازار سرمایه نشان می‌دهد که طبق پیش‌بینی‌های بلندمدت، کانادا با میزبانی شایسته، فعال و پیشرو در چندین بستر بورس اوراق بهادار، یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین بازارهای سرمایه در جهان در سال ۲۰۳۲ را دارا خواهد بود که قابلیت ارائه خدمات بورسی در پلتفرم‌های معاملاتی نوآورانه دیجیتالی منحصر به فرد خود را به خوبی خواهد داشت.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-منطبق بر پیش‌بینی‌های میان مدت و بلندمدت، رشد سالانه ۴.۳ درصدی در دارایی‌ها، تسهیلات و سپرده‌های نظام بانکی کانادا، حجم دارایی‌های صنعت مالی و بانکی این کشور تا سال ۲۰۳۲ را به حدود ۱۷ تریلیون دلار کانادا خواهد رساند. البته اثرات تورم بالای دو دهه اول هزاره جدید و نرخ بهره‌های بالا در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، موجب کُندی رشد در کل این صنعت خواهد شد.

-مرکز اطلاعات بیمه ملی کانادا اعلام کرده است که در افق ۲۰۳۲، به سبب توسعه بیمه‌های جدید محصولات تجاری برای مشاغل کوچک در کانادا و پوشش خاص بیمه عمر برای جامعه کسب و کارهای خُرد و کوچک در سراسر صنایع این کشور از جمله خُرده‌فروشی‌ها، پیمانکاران، عمده‌فروشی‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات در بسترهای دیجیتال و نوآورانه، با رشد ۸.۸ درصدی روبرو خواهد شد.

-طبق اعلام مجمع جهانی بازار سرمایه، در چشم‌انداز ۲۰۳۲، نمایه شدن بیش از ۴۴۰۰ کسب وکار و ارائه‌دهنده خدمات، محصولات و کالای داخلی، خارجی و چندملیتی، ارزش معاملاتی اوراق بهادار در بورس کانادا را به ماهانه بیش از ۶۵۰ میلیون دلار کانادا خواهد رساند.

جدول۱. پیش‌بینی روند بازار خدمات بانکی و مالی کانادا ( ۲۰۲۶-۲۰۲۱)

تشکیل رقابتی‌ترین ساختار بانکی جهان در کانادا

جدول۲. پیش‌بینی روند بازار خدمات بانکی و مالی کانادا (۲۰۳۲-۲۰۲۷)

تشکیل رقابتی‌ترین ساختار بانکی جهان در کانادا

وضعیت شاخص ریسک صنعت مالی و بانکداری کانادا

محاسبه امتیاز شاخص ریسک صنعت بانکداری کانادا (BIRI) ، عدد ۸۳.۵۰ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که این میزان، حکایت از یک مکانیزم بانکی پویا، کارآمد، منعطف، با قابلیت پذیرش سرمایه‌گذاران، متقاضیان تسهیلات و سپرده‌گذاران خارجی و چند ملیتی و همراهی یک سیستم منحصر به فرد مدیریتی - نظارتی دارد. با این امتیاز، کانادا در جایگاه دهم جهان قرار گرفته است. با توجه به بسته پیشنهادی بانک مرکزی کانادا در جهت طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های پولی بهینه دوره میان‌مدت و بلندمدت، انتظار می‌رود که امتیاز محاسباتی این شاخص در سال‌های آتی و منتهی به ۲۰۳۲ میلادی، افزایش یابد و جایگاه جهانی کانادا، در بین سه کشور اول این شاخص، قرار گیرد.

تحلیل بازار خدمات بانکی و مالی کانادا بر مبنای ماتریس SWOT

نقاط ضعف

-سرمایه‌گذاری کاهنده و ضعیف در بخش انرژی، تقاضای اعتبارات توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها در این بخش را کاهش داده است.

-وضعیت استقراض خانوارهای کانادایی در بالاترین حد خود قرار گرفته که موجب بروز نگرانی نسبت به آینده اقتصاد ملی شده است

-به عنوان یک صنعت بالغ، رشد بخش بیمه عمر در کوتاه‌مدت، کند خواهد شد.

-تخمین زده می‌شود که ۹۰ درصد از دارایی‌های خُرده‌فروشی در اختیار پنج بانک بزرگ کانادا قرار گیرد که نشان‌دهنده عدم وجود رقابت در صنعت بانکداری این کشور خواهد بود.

-تفاوت‌های بالقوه در تنظیم منطقه‌ای بسترهای بورس اوراق بهادار در بین استان‌ها و ایالات کانادا وجود دارد.

-وضعیت بخش اعتبارات بانکی و مالی، در افق کوتاه‌مدت بدتر خواهد شد اما در مجموع، خطر قابل توجهی برای این بخش در بلندمدت ایجاد نخواهد شد.

نقاط قوت

-بانک‌های پیشرو در کانادا، دارای سرمایه بالایی هستند و حجم زیادی از درآمد داخلی و بین‌المللی را به خود اختصاص دادهاند

-ترازنامه بانک‌های عامل در کانادا، در حالت متعادل و مطلوبی قرار دارد و متشکل از حجم بالای سپرده‌های بلندمدت مشتریان است.

-صنعت بیمه کانادا، به ویژه بخش بیمه عمر، با تنوع رقابتی ارائه‌دهندگان و طیف وسیع محصولات، به خوبی تثبیت شده است.

-به دلیل افزایش مستمر سرمایه در صنعت مالی و بانکی کانادا، ذخیره تخمینی توسط دفتر سرپرست موسسات مالی کانادا (OSFI)، وضعیت نرمالی را نشان می‌دهد

تهدیدها

-ماندگاری تورم بالا و فزاینده و در نتیجه، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی کانادا، این پتانسیل را ایجاد خواهد کرد که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور، با شتاب بیشتری تضعیف شود و رشد تسهیلات بانکی، اثر منفی نسبتاً شدیدی را تجربه کند.

-رشد سریع دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی خارجی، بانک‌های عامل کانادایی را به طور فزاینده‌ای در معرض خطر کسری تراز پرداخت‌ها قرار می‌دهد.

-بازارهای سرمایه و بورس اوراق بهادار در کانادا ممکن است در مقابل بازارهای بزرگ‌تر در آمریکای شمالی و اروپا، مانند نزدک، تضعیف شوند.

-این احتمال وجود دارد که بانک‌های عامل کانادایی، تحت فشار برای مطابقت با بافرهای سرمایه‌ای در جهت ایجاد ثبات داخلی در بازار مالی و بانکی کانادا، ورشکست شوند.

فرصت‌ها

-سرمایه‌گذاری‌های متمرکز بر تولید و صنعت، باعث افزایش تقاضای تسهیلات تجاری خواهد شد.

-زمینه توسعه بیمه‌های نوین، مانند بیمه سایبری یا بیمه هواپیماهای بدون سرنشین، فراهم خواهد شد و فروش صنعت بیمه در بستر دیجیتال و فناورانه، گسترش خواهد یافت.

-فرصت و امکان توسعه دسترسی به بازارهای خارج از کشور، به ویژه در آسیا و آمریکای لاتین، برای بانک‌های کانادایی فراهم خواهد شد.

-دفتر سرپرست موسسات مالی کانادا(OSFI)، به تمرکز خود بر تقویت بافرهای سرمایه‌ای در بخش بانکی ادامه خواهد داد.

-علیرغم بلوغ بازار و تسلط تعداد انگشت‌شماری از ارائه‌دهندگان خدمات، زمینه ادغام و اکتساب در صنعت بیمه‌ای کانادا همچنان فراهم خواهد بود.

بازار خدمات صنعت بانکداری در کانادا - خلاصه چشم‌انداز آتی

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری کانادا، به بلوغ استاندارد و توسعه پایدار و متوازن خود در داخل و خارج از این کشور، دست یابد. همچنین انتظار می‌رود که رشد دارایی در نظام بانکی کانادا، از رکود ۵۵ ساله مدیریت دارایی این کشور عبور کند. صاحب‌نظران کانادایی، علت تحقق چنین وضعیت مطلوبی در بخش بانکی این کشور در افق بلندمدت را، وجود یک مکانیزم دقیق و پویا در حوزه رصد، نظارت و مدیریت بانکی و همچنین وجود بافرهای سرمایه‌ای قوی که انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت این صنعت را حتی در مواجهه با شوک‌های بزرگ، تضمین می‌کند، می‌دانند.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-بانک مرکزی کانادا در جدیدترین نشست خود اعلام کرد که با اجرای بسته پیشنهادی سیاست‌های پولی چشم‌انداز ۱۰ساله، با هدف‌گذاری دوسویه مهار تورمی و رفع رکود اقتصادی، در افق میان‌مدت ۲۰۲۶، حداکثر میزان نرخ بهره را به ۴.۲۵ درصد رسانده و در افق بلندمدت ۲۰۳۲، این نرخ تا میزان ۳.۲۵ الی ۲.۷۵ کاهش خواهد یافت.

-همچنین انجمن ملی بانکداران کانادا اعلام داشته که حجم معوقات تسهیلات مسکن را در افق میان‌مدت، به ۱.۴ درصد و در پیش‌بینی بلندمدت، به ۰.۲۲ درصد خواهد رساند.

-دفتر سرپرست موسسات مالی کانادا اعلام کرده است که تا پایان چشم‌انداز میان‌مدت ۲۰۲۶، دستورالعمل جدیدی مبنی بر الزام اجرای ارزیابی سالانه "تست استرس" برای بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های بیمه، صندوق‌های دارایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهت تخمین میزان شکنندگی مالی و ساختاری با تمرکز ویژه بر صنعت بانکداری را ابلاغ خواهد کرد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بانکداری کانادا - خلاصه گزارش‌های تحلیلی

-طبق پیش‌بینی‌های بانک جهانی، صنعت بانکداری کانادا در افق بلندمدت ۲۰۳۲، متنوع‌ترین و رقابتی‌ترین سازکار بانکی جهان با قابلیت‌های پذیرش انبوه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بین‌المللی و چندملیتی خواهد بود.

-همچنین انتظار می‌رود که در بلندمدت، نظام بانکی کانادا، از منظر ثبات و شفافیت ساختاری، در بین پنج کشور پیشرفته و توسعه‌یافته جهان قرار گرفته و هر ساله در رتبه‌بندی‌های مجمع جهانی اقتصاد و صندوق بین‌المللی پول، از جایگاه بالایی برخوردار شود. علت چنین موفقیت خارق‌العاده‌ای، کارآمدی مستمر صنعت بانکداری کانادا اعلام شده که در بحران مالی جهانی ۲۰۰۸، آسیب خفیفی متحمل شده و از شکست‌هایی که برای بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ در ایالات متحده و برخی بازارهای اروپایی حادث گشته، در امان مانده و در طول پاندمی کرونای ۲۰۱۹، با چالش ساختاری و مالی کمتری نسبت به سایر اقتصادهای توسعه‌یافته، مواجه شده است.

-بانک تجارت سلطنتی کانادا (RBC) در جدیدترین گزارش تفصیلی خود، پیش‌بینی کرده است که در پایان دسامبر ۲۰۳۲، به بانک بی‌رقیب و پیشگام در توسعه بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات مالی مبتنی بر فناوری‌های بلاک‌چین در کانادا، تبدیل خواهد شد.

-دپارتمان شفافیت مالی و بانکی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است، چارچوب میان‌مدت و بلندمدت سیاست‌های پولی ارائه‌شده توسط بانک مرکزی کانادا، این نهاد را به یکی از سه فدرال بانک اول جهان در سال ۲۰۳۲ مبدل می‌کند که تفسیر جامع، شفاف، قابل درک و عملیاتی از الزامات و نیازهای به روز بانکداری خواهند داشت.

-طبق آخرین گزارش بلومبرگ، بانک نوا اسکوشیا(Scotiabank) تا افق ۲۰۳۲، ابتکار "اسکناس‌های مصنوعی بلاک‌چین" را برای افزایش بافرهای سرمایه‌ای خود در جهت پشتیبانی از صنعت بانکداری کانادا در مقابله با بحران‌های قریب‌الوقوع و سهمگین مالی و اقتصادی در جهان، اجرا خواهد کرد.

- براساس پیش‌بینی بانک مرکزی کانادا، بانک تورنتو-دومینیون (TD Bank)، اولین نهاد مالی کانادا خواهد بود که تا پایان دسامبر ۲۰۳۲، انتشار اوراق بهادار بالقوه خصوصی را مبتنی بر قرارداد انتقال ریسک اعتباری، عملیاتی خواهد کرد.

بانک‌های عامل برتر کانادا در افق ۲۰۳۲

- رویال بانک کانادا (RBC)

منطبق بر پیش‌بینی‌های بلندمدت، در افق ۲۰۳۲، شرکت خدمات مالی رویال بانک کانادا، با مجموع دارایی‌ بیش از ۶.۵ تریلیون دلار کانادا، بزرگترین نهاد مالی و بانکی این کشور خواهد شد. همچنین مدیران این بانک پیش‌بینی کرده‌اند که با گسترش حضور موثر در کانادا، ایالات متحده و ۳۴ بازار دیگر به ویژه در آسیا و آمریکایی لاتین، با دستیابی به رقم ۳۳ میلیون مشتری بالقوه و بیش از ۱۵۰ هزار کارمند، به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های جهان در پایان سال ۲۰۳۲ شناخته شوند. همچنین رویال بانک کانادا قصد دارد که سهم خود از دارایی کسب و کارها و صنایع کانادایی را در افق بلندمدت به بیش از ۶۰ درصد و سهم خود از کسب‌وکارهای آمریکایی و سایر بازارهای بین‌المللی مابقی را به بیش از ۳۰ درصد برساند. در حال حاضر، شرکت خدمات مالی RBC به پنج بخش کلیدی شامل بانکداری شخصی و تجاری (۴۹ درصد از درآمد)، بازارهای سرمایه (۲۲ درصد)، مدیریت ثروت (۱۸ درصد)، بیمه (۶ درصد)، و سرمایه‌گذاران و خدمات خزانه داری (۴ درصد)، تقسیم شده است. همچنین رویال بانک کانادا، جزو معدود نهادهای مالی و بانکی این کشور است که هم در بورس اوراق بهادار تورنتو (TSX) و هم در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) نمایه شده و در هدف‌گذاری افق بلندمدت ۲۰۳۲، قصد دارد که کل ارزش معاملاتی خود را به بیش از ۱۰ میلیارد دلار کانادا برساند.

-بانک تورنتو-دومینیون (TD Bank)

انتظار می‌رود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، هلدینگ خدمات مالی تورنتو-دومینیون معروف به تی دی بانک، با مجموع دارایی‌ بیش از ۵ تریلیون دلار کانادا، دومین بانک بزرگ کانادا لقب بگیرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که با توسعه زیرساخت‌های فناورانه خود، این بانک بتواند در پایان سال ۲۰۲۳، رکورد رویال بانک کانادا را هم از نظر تعداد مشتریان بالقوه و هم از نظر بازارهای قابل گسترش، بشکند. از سوی دیگر، برنامه‌ریزی مدیران تی دی بانک برای افق میان‌مدت ۲۰۲۶، شناخته شدن به عنوان بانک پیشگام و سرآمد کانادایی در حوزه جذب و نگهداشت کسب‌وکارهای خُرده فروشی در کانادا و ایالات متحده است.

-بانک نوا اسکوشیا (Scotiabank)

براساس پیش‌بینی‌های آکادمی پژوهش‌های بانک مرکزی کانادا، در سال ۲۰۳۲، شرکت خدمات مالی و بانکی چند ملیتی کانادایی نوا اسکوشیا، با مجموع دارایی‌ بیش از ۲.۷ تریلیون دلار کانادا، سومین بانک بزرگ کانادا خواهد بود. همچنین این بانک قصد دارد که در همین افق زمانی، فعالیت خود را به بیش از ۵۵ بازار در سراسر آمریکای شمالی، مرکزی و لاتین، کارائیب و آسیا، گسترش دهد و تعداد مشتریان بالقوه خود را به ۲۵ میلیون (۱۵ میلیون کانادایی و ۱۰ میلیون خارجی و چندملیتی) و بیش از ۹۷۰۰۰ کارمند رسانده و از رکود ۱۰۰۰ شعبه فیزیکی، عبور کند. همچنین مدیران این بانک قصد دارند که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، به عنوان یک بانک عامل موفق در حوزه بانکداری دیجبتال و همچنین در حوزه ادغام و تملک نهادها و موسسات مالی و اعتباری کوچک‌تر، شناخته شوند.

-بانک مونترال(BMO)

منطبق بر پیش‌بینی‌های بلندمدت در افق ۲۰۳۲، بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی کانادایی و شرکت خدمات مالی مونترال معروف به بانک مونترال، یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های فعال در این کشور، با مجموع دارایی‌ بیش از دو تریلیون دلار کانادا، چهارمین بانک بزرگ کانادا از نظر حجم دارایی خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که این بانک در پایان چشم‌انداز بلندمدت خود، در حوزه بانکداری شخصی و تجاری، مدیریت ثروت و بازارهای سرمایه، توانایی عرض اندام در بستر بین‌المللی را داشته باشد.

-بانک تجارت سلطنتی کانادا (CIBC)

بانک تجارت سلطنتی کانادا، یک شرکت چند ملیتی بانکی و خدمات مالی کانادایی است که منطبق با پیش‌بینی‌های آکادمی پژوهش‌های بانک مرکزی کانادا، در سال ۲۰۳۲، با مجموع دارایی بیش از ۱.۲ تریلیون دلار کانادا، جایگاه پنجم بزرگ‌ترین بانک کانادایی از نظر حجم دارایی را تصاحب خواهد کرد. همچنین این بانک قصد دارد که در پایان افق بلندمدت، به عنوان تنها نهاد مالی کانادایی پیشرو و توسعه‌گرا در حوزه خدمات بانکی و مالی مبتنی بر فناوری‌های بلاک‌چین شناخته شده و رکود بیش از ۴۰ میلیون مشتری در بانکداری دیجیتال از سراسر جهان بویژه در میان مشتریان حقوقی تجاری، شرکتی و سازمانی را از آن خود کند.

بازار خدمات صنعت بیمه در کانادا -خلاصه چشم انداز آتی

دفتر سرپرست موسسات مالی کانادا (OSFI) پیش‌بینی کرده که تا پایان افق ۲۰۳۲، بازار خدمات صنعت بیمه در کانادا، در یک چشم‌انداز مطلوب، رقابتی و متنوع قرار خواهد گرفت که تحقق چنین امری، حضور کانادا را در میان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورها در ارائه خدمات گوناگون بیمه‌ای، تضمین می‌کند. همچنین انتظار می‌رود که در چشم‌انداز بلندمدت، افزایش قابل‌توجه سطح درآمد متوسط مشتریان بالقوه این بازار یعنی شهروندان، کسب‌وکارها و مشاغل کانادایی از یک سو و از سوی دیگر، تلاش‌های مداوم برای تنوع‌بخشی و توسعه پایدار در خدمات قابل ارائه، از جمله گسترش پوشش‌های بیمه‌ای، خلق و توسعه بیمه‌های جدید و نوآورانه و همچنین ارائه خدمات بیمه‌ای در بسترهای الکترونیک و دیجیتالی پیشرفته، امکان ورود بازیگران جدید به این صنعت را حتی با وجود رقابت شدید و بلوغ بازار، فراهم آورد و به رشد نرخ حق بیمه‌ها در افق بلندمدت ۲۰۳۲، کمک شایان کند.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-پیش‌بینی می‌شود که تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، فعالیت‌های پذیره‌نویسی بخش بیمه عمر در کانادا، در حدود دو سوم کل حق بیمه‌های ثبت شده را به خود اختصاص دهد.

-همچنین انتظار می‌رود در افق کوتاه مدت ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ و افق میان‌مدت ۲۰۲۶، متوسط رشد حق بیمه در بیمه عمر، با کاهش ۲.۷ درصدی مواجه شده اما در افق بلندمدت ۲۰۳۲ به سبب علل فوق‌الذکر، با رشد پُرشتاب ۷.۶ درصدی، درآمد خالص بیش از ۴۴ میلیارد دلاری را برای صنعت بیمه کانادا به ارمغان آورد.

-پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد و توسعه تقاضای سایر خدمات بیمه‌ای (به غیر از بیمه عمر)، در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، رشد ۳.۱ درصدی را تجربه کرده و در میان خدمات قابل ارائه، بیمه اموال، بیمه املاک و مستغلات و بیمه حوادث غیرمترقبه، بیش‌ترین حجم آورده مالی در بیمه‌های غیرعمر یعنی چیزی در حدود ۲۷ میلیارد دلار کانادا را نصیب این صنعت کند.

بازار خدمات صنعت مدیریت دارایی در کانادا - خلاصه چشم‌انداز آتی

منطبق بر آخرین داده‌های آکادمی پژوهش‌های بانک مرکزی کانادا، در سال ۲۰۳۲، بازار خدمات صنعت مدیریت دارایی در کانادا، یکی از بزرگ‌ترین، پیشگام‌ترین وکارآمدترین نظام‌های مدیریت دارایی در سطح جهان خواهد بود که هر ساله، به صورت فزاینده و با روند صعودی، سرمایه‌گذاران بالقوه داخلی، خارجی و چندملیتی را جذب بستر و طیف گسترده‌ای از خدمات قابل ارائه در مقیاس‌های مختلف در این بخش می‌کند. همچنین انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت نیز به سبب ارتقای سطح درآمد ملی و افزایش تنوع خدمات دیجیتالی و الکترونیک، حتی با وجود افزایش نرخ بهره، تقاضا برای دریافت خدمات پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در این صنعت، حمایت مطلوبی شود.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-انستیوی"صندوق سرمایه‌گذاری برای کانادا"، پیش‌بینی کرده که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، کل دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت در کانادا، رشد متوسط ۳.۸ درصدی و رقم حدود ۸ تریلیون دلاری را تجربه کند که روند بسیار مطلوب و در راستای تحقق هدف‌گذاری‌های صنعت مدیریت دارایی محسوب می‌شود.

-همچنین انتظار می‌رود که در پایان چشم‌انداز ۲۰۳۲، دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک این کشور از رقم ۱.۹ تریلیون دلار کانادا عبور کرده و رکورد جدیدی را در تاریخ این صنعت، به ثبت برساند.

-منطبق بر پیش‌بینی انجام گرفته، در دسامبر ۲۰۳۲، بازخرید خالص صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، به میزان ۳۱۹ میلیون دلار کانادا خواهد رسید که متوسط رشد ۷.۷ درصدی نسبت به شرایط فعلی را نشان می‌دهد. همچنین وجوه بلندمدت بازخرید خالص صندق‌های پس‌انداز، با ۴.۸ درصد افزایش، به ۱۶۳ میلیون دلار کانادا و صندوق‌های بازار پول دارای بازخرید خالص، با ۴.۶ درصد افزایش، به ۱۵۶ میلیون دلار کانادا خواهند رسید.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت مدیریت دارایی کانادا

-انتظار می‌رود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، هلدینگ مدیریت دارایی جهانی RBC کانادا، یکی از بزرگترین فعالان صنعت مدیریت دارایی از نظر حجم دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) در جهان لقب بگیرد که در قالب بیش از ۴۴ تیم سرمایه‌گذاری تخصصی، متشکل از بیش از ۳۰۰۰ کارمند، سرپرست و مدیر اجرایی در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا، خدمات خود را از طریق صندوق‌های تامینی، صندوق‌های تلفیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل، ETFها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری تخصصی به متقاضیان حقیقی و حقوقی ارائه بدهد.

-پیش‌بینی شده که تا قبل از پایان سال ۲۰۳۲، کانادا جزو معدود کشورهای جهان خواهد بود که بنیاد جامع مدیریت دارایی سوئیسیAlpen Partners ، معتبرترین نهاد علمی و اجرایی در صنعت مدیریت دارایی در جهان، مجوز و مکانیزم نظارتی و مدیریتی پورتفولیوی تمامی صندوقهای سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و بیمه‌ای را در سراسر این کشور، تضمین کند.

-همچنین پیش‌بینی شده است که در چشم‌انداز بلندمدت ۲۰۳۲، هلدینگ مدیریت داراییTD وابسته به بانک تورنتو-دومینیون(TD Bank)، با راه‌اندازی صندوق اوراق قرضه پایدار آمریکای شمالی، اولین محصول با درآمد ثابت زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در جهان را مبتنی بر فناوری بلاک‌چین، ارائه کند.

بستر خدمات بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در کانادا - خلاصه چشم انداز آتی

-منطبق بر پیش‌بینی‌های مجمع جهانی بازار سرمایه، کانادا تا پایان افق زمانی ۲۰۳۲، یکی از کارآمدترین، فعال‌ترین و پویاترین بازارهای سرمایه و بورسی جهان را خواهد داشت که به راحتی از لحاظ میزان توسعه‌یافتگی و حجم بازار، قابلیت رقابت با بازار بورس و اوراق بهادار ایالات متحده را خواهد داشت.

-همچنین انتظار می‌رود که در چشم‌انداز ۲۰۳۲، دو پلتفرم اصلی فعال در این صنعت در کانادا یعنی بورس اوراق بهادار تورنتو و بورس اوراق بهادار کانادا، طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نمایه شده را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی، خارجی و چندملیتی قرار داده و سطح بالایی از نقدینگی بازار سرمایه کانادا را تضمین کنند.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-پیش‌بینی شده که تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، بورس اوراق بهادار کانادا (CSE)، دارای بیش از ۲۵۰۰ شرکت و کسب‌وکار نمایه شده، متشکل از ۱۳۰۰ شرکت داخلی، ۸۰۰ شرکت خارجی و ۴۰۰ شرکت چندملیتی باشد.

-همچنین در همین چشم‌انداز زمانی بلندمدت تا پایان ۲۰۳۲، انتظار می‌رود که بورس اوراق بهادار تورنتو (TSX)، دارای بیش از ۲۱۰۰ شرکت و کسب‌وکار نمایه شده، متشکل از ۱۰۰۰ شرکت داخلی، ۹۰۰ شرکت خارجی و ۲۰۰ شرکت چندملیتی باشد.

-پیش‌بینی شده که تا افق زمانی ۲۰۳۲، ارزش کل معاملاتی اوراق بهادار نمایه شده در بورس اوراق بهادار کانادا به ماهانه ۷۵۰ میلیون دلار کانادا و در بورس اوراق بهادار تورنتو به ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کانادا برسد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در بازار سرمایه در کانادا

-انتظار می‌رود که تا پایان چشمانداز بلندمدت ۲۰۳۲، کانادا یکی از فعال‌ترین بازارهای سرمایه جهان را داشته باشد و پیش‌بینی میشود که بسترهای جذاب و وسوسه‌کننده آن، بتواند طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران و متقاضیان فعال در بورس‌های نیویورک و شانگهای را به سوی خود هدایت کند.

-پیش‌بینی شده که بورس اوراق بهادار کانادا تا پایان سال ۲۰۳۲، یکی از سه بورس معتبر جهان در حوزه شرکت‌های مالی، انرژی و معدنی خواهد بود.

-همچنین انتظار می‌رود در افق بلندمدت ۲۰۳۲، بورس اوراق بهادار تورنتو، یکی از پنج بورس معتبر جهان در زمینه ارائه خدمات متمرکر بر شرکت‌های بیودارویی، املاک، توسعه فناوری پاک و صنایع رسانهای، لقب گیرد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha