دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
رسانه‌ها به نقش خود در کنترل انتظارات تورمی عمل کنند

رسانه‌ها در مهار انتظارات تورمی و کمک به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی بسیار اثرگذار هستند و نباید از نقش آنها غافل شد.

راضیه شعبان - کارشناس مسائل اقتصادی: وقتی صحبت از کاهش انتظارات تورمی به میان می‌آید، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، عدم هزینه ذخایر کشور برای کسب این مهم است، زیرا نسل‌های آتی هم در آن سهیم هستند. در این‌ رابطه بهترین راه گسترش دیپلماسی است.

گفت‌وگو بین کشورها بر بازارها نه‌ تنها بسیار تاثیر می‌گذارد، بلکه زمان اثر آن نیز بلندمدت‌تر خواهد بود. در این ‌رابطه می‌توان به عضویت در سازمان همکاری شانگهای، توافقات تجاری با کشورهای همسایه و شرکای تجاری، آزادسازی منابع ارزی، پیوستن به گروه بریکس و یا استفاده از حواله‌های بین‌کشوری برای انجام صادرات و واردات اشاره کرد. اینها از جمله مواردی به‌ حساب می‌آیند که تاثیرات مناسب‌تری درباره انتظارات تورمی بر جای خواهند گذاشت.

بدون شک افزایش صادرات نفت و تجارت غیرنفتی علامت‌های مثبتی برای ثبات ارزی به ارمغان آورده است که سبب می‌شود، بازار به دولت اطمینان کامل جهت اخذ تصمیمات مهم را بدهد. دلیل آن هم تاثیرگذاری بسیار بالای انتشار اخبار در این زمینه است، زیرا اخبار چنین تصمیماتی به ‌سرعت می‌چرخد و مهم‌تر آنکه در ردیف خبرهای مثبت به ‌حساب می‌آید، بر همین اساس تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد.

البته در کشور ما به دلیل حمایت‌هایی که نیاز است تا از مردم صورت بگیرد، تصمیم‌گیران سیاست تثبیت اقتصادی را ملاک عمل قرار داده‌اند که در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است، اما برای اجرای بهتر باید هم‌زمان با این کار جهت رفع مشکل اصلی تورم هم چاره‌ای اندیشید تا دولت بتواند در برداشتن گام‌های بعدی در این مسیر محکم‌تر پیش برود. تورم بالا و پُرنوسان فارغ از اثراتی که بر توزیع بهره‌مندی اقتصادی دارد، با افزایش نااطمینانی در اقتصاد، روند سرمایه‌گذاری را نیز مختل می‌کند و اساساً به همین دلیل بود که مهار تورم از اهداف شعار سال قرار گرفت.

یکی از کارهایی که باید برای حل مشکل تورم به ثمر برسد، حل موضوع ناترازی در بخش انرژی و بانکی است. به‌ طور کلی، رفع مسئله ناترازی و رشد نقدینگی در آرامش بازار بسیار موثر واقع خواهد شد، زیرا تداوم رشد نقدینگی بالا در اقتصاد ایران عامل اصلی تورمی است که در این چند دهه شاهد آن بوده‌ایم. رشد نقدینگی خود معلول ناترازی‌های مختلف است که هر یک در برخی برهه‌ها عامل مسلط بوده‌اند.

تاثیرات حرکت بانک مرکزی به سمت از بین ‌بردن ناترازی‌ها به ‌قدری اهمیت دارد که شاید در صورت کسب نتیجه از این طریق، دیگر نیازی به اجرای سیاست تثبیت اقتصادی نباشد.

در نهایت نیاز است تا نقش رسانه‌ها در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، زیرا نقش آن حتی از ابراز نظر در دولت هم بیشتر و مهم‌تر است. رسانه‌ها می‌توانند درباره بالا یا پایین رفتن قیمت‌ها اطلاعات درست را برای مردم روایت کنند و راهنمای آنان باشند. منظور این است که در خصوص مهار انتظارات تورمی و کمک به اجرایی‌شدن سیاست تثبیت اقتصادی، بسیار تاثیرگذار هستند و راهنمای مناسبی برای مردم در شرایطی که در آن واقع شده‌اند، به ‌حساب می‌آیند، بنابراین نباید نادیده گرفته شوند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha