شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
معمار خوش فکر بانکداری نوین تایوان 

طی ۲۴۰ ماه فعالیت "فای نان پرنگ"، بر مسند ریاست بانک مرکزی تایوان، میانگین نرخ تورم در محدوده قابل قبولی قرار داشته است.

تولد،کودکی و نوجوانی فای نان پرنگ در خانواده‌ای ماهی‌گیر و فقیر

فای نان پرنگ، در ۲ ژانویه ۱۹۳۹، در استان شینچیکوی کشور تایوان، در یک خانواده پُرجمعیت و نسبتا فقیر به دنیا آمد. پدرش، سی پون پرنگ، یک ماهی‌گیر ساده و کارگر اسکله سیچوان بود که با تنگدستی، خانواده خود را اداره می‌کرد. مادرش، لی سوان فیشنگ، زنی خانه‌دار و دارای تحصیلات مقدماتی بود که برای گذران زندگی خانواده، برخی اوقات به نظافت در منزل اهالی استان شینچیکو می‌پرداخت. فای نان، ۵ خواهر و ۳ برادر داشت که خواهران و برادران بزرگ‌تر از او در ماهی‌گیری به پدر کمک می‌کردند. مادر فای، توجه و اهتمام ویژه‌ای به مطالعه و تحصیلات فرزندانش داشت و با وجود شرایط سخت مالی، ترجیح می‌داد که آنها به جای کار کردن در سنین پایین در کنار پدر، به تحصیل بپردازند. فای نان از همان اوان کودکی، استعداد و علاقه خود به علم‌آموزی را نشان داده بود و همین امر موجب شد که با کسب نمرات عالی و درخشان، از طرف مدرسه محل تحصیل در شینچیکو، برای تکمیل دروس خود و اخذ مدرک دیپلم، به مدرسه ملی شبانه‌روزی تایپه در پایتخت تایوان فرستاده شود. بدین ترتیب، فای نان پرنگ، در سال ۱۹۵۴ و در سن ۱۵ سالگی، خانواده خود در شینچیکو را به مقصد تایپه ترک کرد. وی در سال ۱۹۶۰، موفق به فارغ‌التحصیلی با رتبه ممتاز از مدرسه ملی شبانه‌روزی تایپه شد. به دلیل کسب نمرات عالی در مقطع دبیرستان، فای فان واجد شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلات دانشگاهی کشور تایوان شد و در سال ۱۹۶۱، موفق به احراز پذیرش رایگان همراه با دریافت مقرری ماهانه در یکی از بهترین دانشگاه‌های تایوان شد (شورای ملی علم و تکنولوژی تایوان، ۲۰۲۳).

پرورش استعداد تحصیلی فای نان پرنگ جوان در تایوان و ایالات متحده

فای نان پرنگ، در مارس ۱۹۶۱، همراه با ۲۲۰۰ دانش‌آموز دیگر از سراسر تایوان، با دریافت بورسیه کامل تحصیلی از وزارت علوم، توسعه دانش و آموزش عالیه این کشور، مسیر پربار آکادمیک خود را آغاز کرد و برای شروع، مقطع کارشناسی رشته اقتصاد در کالج حقوق و تجارت دانشگاه ملی چانگ هسینگ را انتخاب کرد. پرنگ در سال ۱۹۶۵ با احراز جایگاه شاگرد اولی و کسب رتبه اول در میان همکلاسان خود، توانست مجوز قرار گرفتن در لیست واجدین شرایط اعزام به دانشگاه‌های خارج از تایوان را به دست آورد. در اکتبر ۱۹۶۵، درخواست پرنگ مبنی بر ادامه تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده، مورد پذیرش قرار گرفت و وی به کالج هنرهای لیبرال دانشگاه مینه‌سوتا، راه یافت. فای نان پرنگ، در سال ۱۹۶۷، مدرک کارشناسی ارشد علوم اقتصادی و در سال ۱۹۷۱، مدرک دکترای اقتصاد در شاخه مالیه بین‌الملل را از این دانشگاه کسب کرد. موفقیت‌های پرنگ در حوزه فعالیت‌های آکادمیک به همین جا ختم نشد و وی توانست در مدت اقامت و تحصیل در آمریکا، در هر دو مقطع تحصیلات تکمیلی، موفق به دریافت جوایز نقدی دلاری و تقدیرنامه‌های متعدد برای عناوینی نظیر بهترین دانشجوی سال ایالات متحده، بهترین دانشجوی سال دانشگاه، بهترین پژوهش دانشجویی سال آمریکا، بهترین دانشجوی خارجی سال آمریکا و بهترین دستیار استاد خارجی سال دانشگاه شود. موضوع رساله دکتری وی در ارتباط با تاثیرات چرخه‌های تجاری در شرایط بحران بر تامین مالی نظام بانکی بوده است (مرکز اسناد دیجیتال انجمن علمی اروپا-تایوان،۲۰۲۳).

فعالیت‌های دانشگاهی و افتخارات علمی و آکادمیک فای نان پرنگ

با اینکه فعالیت‌های شغلی و کاری حرفه‌ای فای نان پرنگ پس از پایان تحصیلات عالیه در ایالات متحده، بیشتر معطوف به مناصب اجرایی و عملیاتی در تایوان بوده است، اما علاقه وافر وی به حوزه آموزش و پژوهش، منجر عدم جدایی پرنگ از اتمسفر دانشگاهی و آکادمیک در این بیش از ۵۰ سال فعالیت رسمی شده است. در این سال‌ها وی، در جایگاه‌های مختلف علمی و پژوهشی نظیر دستیار پژوهشی، استاد پژوهشی، استاد آموزشی، پژوهشگر ارشد آکادمیک، پژوهشگر ارشد ملی، پژوهشگر سازمان‌های تحقیقاتی و مالی بین‌المللی، پژوهشگر دانشگاه‌های تراز اول جهان، محقق آزاد، نویسنده، مترجم و مولف مقالات علمی و کتب دانشگاهی و یادداشت‌نویس و سرمقاله‌نویس در نشریات معتبر و پرتیراژ اقتصادی و سیاسی در تایوان، آسیا و جهان و سخنران علمی در موضوعات مختلف اقتصاد، مالی و بانکداری به فعالیت پرداخته است (شورای ملی علم و تکنولوژی تایوان، ۲۰۲۳).

تخصص دکتر فای نان پرنگ در حوزه پژوهشی و مطالعات علمی در شاخه‌هایی نظیر "اقتصاد پولی"، "سیاست‌های پولی"، "سیاست‌های ارزی"، سیاست‌گذاری مالی و اقتصادی"، "چرخه‌های تجاری"، "مبانی توسعه اقتصادهای پیشرفته"، "بحران‌های مالی"، "بحران‌های بانکی"، "مدیریت پول"، "مدیریت بهینه سیاست پولی"، "مدیریت بحران‌های بانکی" و "تامین مالی نظام بانکی" بوده است (انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه مینه‌سوتا، ۲۰۲۳).

بخشی از کارنامه پربار علمی فای نان پرنگ، شامل نگارش کتب دانشگاهی و تخصصی در حوزه اقتصاد و مالی به شرح زیر است:

-کتاب "مبانی توسعه اقتصادهای پیشرفته از گذشته تا به امروز"، ۱۹۷۲

-کتاب "اقتصاد پولی و بحران‌های مالی و اقتصادی"، انتشارات دانشگاه مینه‌سوتا، ۱۹۷۵

-کتاب "پول و سیاست‌های پولی"، انتشارات دانشگاه مینه‌سوتا، ۱۹۸۳

-کتاب "سیاست‌گذاری مالی و اقتصادی در جنوب شرق آسیا"، ۱۹۹۰

--کتاب "بحران‌های مالی و بانکی و راه‌های برون‌رفت"، انتشارات دانشگاه مینه‌سوتا، ۱۹۹۶

-کتاب "سیاست‌گذاری‌های اقتصادی برای اقتصاد تایوان"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۰۱

-کتاب "سیاست‌های پولی در بانکداری نوین"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۰۷

-کتاب "سیاست‌های پولی و تامین مالی بانکی"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۱۲

-کتاب "مدیریت تامین مالی در نظام بانکداری تایوان"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۱۶

-کتاب "حاکمیت اقتصادی مدرن"، انتشارات بانک مرکزی تایوان، ۲۰۱۸

-کتاب "اقتصاد و رویکردهای نوین عبور از بحران‌های اقتصادی"، بانک جهانی، ۲۰۲۲

(آمازون، ۲۰۲۳)

مناصب شغلی و کاری حرفه‌ای فای نان پرنگ تا قبل از ریاست بر بانک مرکزی تایوان

-کارشناس مالی و اقتصادی، وزارت اقتصاد و دارایی تایوان، ۱۹۷۴-۱۹۷۲

-کارشناس ارشد مالیه بین‌الملل، وزارت اقتصاد و دارایی تایوان، ۱۹۷۷-۱۹۷۴

-نماینده ارشد وزارتخانه در بانک مرکزی تایوان، ۱۹۸۰-۱۹۷۷

-سرپرست ارشد دپارتمان تامین مالی و سرمایه‌گذاری بین‌الملل، بانک مرکزی تایوان، ۱۹۸۳-۱۹۸۰

-مدیرکل دپارتمان تامین مالی و سرمایه‌گذاری بین‌الملل، بانک مرکزی تایوان، ۱۹۸۶-۱۹۸۳

- مدیر کل بخش تحقیقات اقتصادی، بانک مرکزی تایوان، ۱۹۸۹-۱۹۸۶

- مدیر کل اداره ارز و تجارت ارزی خارجی، بانک مرکزی تایوان، ۱۹۹۱-۱۹۸۹

- رئیس مرکز تراست و بانک تجارت بین‌المللی چین، ۱۹۹۴-۱۹۹۱

-معاون و قائم مقام بانک مرکزی تایوان، ۱۹۹۸-۱۹۹۴

(اتحادیه بانک‌های مرکزی شرق آسیا و اقیانوسیه، ۲۰۲۳)

انتخاب فای نان پرنگ به ریاست بانک مرکزی تایوان

در سال ۱۹۹۷، کابینه اقتصادی دولت تایوان، با انتقاد از سیاست‌ها و عملکردهای اجرایی شو یوان دونگ، رئیس وقت بانک مرکزی این کشور، نسبت به آینده اقتصادی تایوان، ابزار نگرانی کردند. همین امر موجب شد که با برگزاری چندین جلسه اضطراری و درخواست مکرر از نخست‌وزیر این کشور، خواهان انتخاب جایگزینی بهتر برای دونگ باشند. سرانجام با افزایش فشارها و قبل از برکناری، شو یوان دونگ در اول فوریه ۱۹۹۸، استعفای خود را تقدیم نخست‌وزیر کرد. با قبول این استعفا، تلاش‌ها برای یافتن نامزد واجد شرایط برای قرار گرفتن در صدر مهم‌ترین نهاد مالی تایوان، آغاز شد. سرانجام در اواسط فوریه ۱۹۹۸، دون فی چانگ، نخست‌وزیر وقت تایوان، فای نان پرنگ را به عنوان گزینه نهایی برای تصدی این پست، به مجلس معرفی کرد. نمایندگان پارلمان قانون‌گذاری تایوان، پس از استماع سخنان نخست‌وزیر و آگاهی از برنامه‌های پیشنهادی پرنگ، به وی برای حضور در جایگاه ریاست بانک مرکزی تایوان، رای اعتماد دادند. بدین ترتیب، فای نان پرنگ به مدت ۲۰ سال، از ۲۵ فوریه ۱۹۹۸ تا ۲۶ فوریه ۲۰۱۸، بر مسند فدرال بانک تایوان قرار گرفت. به گفته صاحب‌نظران اقتصادی، نقش وی به عنوان رئیس بانک مرکزی، در حفظ تعادل بین صادرات و واردات تایوان، انعطاف‌پذیری و ارتقای ارزشمندی پول ملی تایوان، تقویت رشد اقتصادی و کنترل تورم داخلی، قابل توجه و اثرگذار بوده است. حضور فای نان پرنگ در بانک مرکزی تایوان، مقارن با دوره ریاست ۴ اقتصاددانان و بانکدار مطرح آمریکایی یعنی آلن گرینسپن، بنبرننکی، جنت یلن و جروم پاول در صدر فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بلومبرگ،۲۰۲۳).

اقدامات و چالش‌های فای نان پرنگ در دوران ریاست بر بانک مرکزی تایوان

*مبارزه هوشمندانه با تورم عمیق ناشی از وقوع بحران مالی ۲۰۰۸ در تایوان در دوره پرنگ

ارزیابی عملکرد بانک مرکزی تایوان در دوره ریاست فای فان پرنگ نشان می‌دهد که هدف‌گذاری ایجاد روند باثبات کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ تورم که در دورهی اول و دوم مدیریت پرنگ دنبال‌ شده بود، در دور سوم و با وقوع غیرمنتظره بحران مالی در جهان، متوقف شد و طی سه سال در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، اقتصاد تایوان یک افزایش شدید و غیرقابل مهار در هزینه‌ها و قیمت‌ها را تجربه کرد. اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اجرای بسته‌های اضطراری مهار تورمی در هر سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات، این چالش افسارگسیختگی قیمت‌ها در سال ۲۰۱۰ به کنترل تیم اجرایی پرنگ درآمد و هدف اصلی سیاست پولی وی یعنی ایجاد بستر قابل اتکای اقتصادی مبتنی بر ثبات قیمت و هزینه‌ها، محقق شد (دیپلمات،۲۰۲۳).

اطلاعات به دست آمده از مرکز آمار تایوان نشان می‌دهد که طی ۲۴۰ ماه فعالیت پرنگ بر مسند ریاست بانک مرکزی تایوان، میانگین نرخ تورم در محدوده قابل قبولی قرار داشته است. با آنکه در دوران تصدی‌گری وی در فدرال بانک تایوان، جهان شوک‌های بسیار شدید و عمیق اقتصادی و مالی را پشت سر گذاشت، اما این مسئله خدشه‌ای بر موفقیت پرنگ در حوزه مهار تورم وارد نمی‌کند. زیرا نوسانات شدید قیمتی موجب شد نرخ تورم در طی ۲۴ ماه، از جولای ۲۰۰۷ تا ژوئیه ۲۰۰۹، رشد فزاینده‌ای را تجربه کند که این انفجار و استمرار پدید آمده متعاقب آن، به دلیل نوسانات قیمت موادغذایی و انرژی در طول بحران مالی در تایوان بوده است، اما سیاست‌های انقباضی پرنگ مبتنی بر جمع‌آوری پول از دست شهروندان تایوانی به وسیله عرضه انبوه اوراق قرضه دولتی با نرخ بهره استاندارد و قابل توجیه، موجب شد که مهمترین دستاورد دوران مدیریت وی، ثبات ساختاری در روند نرخ تورم اصلی تایوان (تورم پایه‌ای بدون در نظر گرفتن قیمت موادغذایی استراتژیک و حامل‌های انرژی) لقب گیرد که در کل دوره ۲۰ ساله پرنگ، در محدوده ۱.۵۵ تا ۳.۲۵ درصد قرار گرفت که بی‌سابقه‌ترین دوره در پایداری نرخ تورم در تاریخ اقتصادی تایوان محسوب می‌شود (دیپلمات،۲۰۲۳).

مسئله مهم بعدی در مسئله تورم در دوره پرنگ اینکه در بررسی آمار و اطلاعات مرتبط با انتظارات تورمی که با اوراق قرضه شاخص تورم OAT اندازه‌گیری می‌شود، خروجی‌ها نشان می‌دهد انتظارات تورمی آتی در دوره پرنگ، پایین‌تر از حد پیش‌بینی‌شده قرار داشته که نشان‌دهنده امیدواری جامعه اقتصادی و شهروندان تایوانی به اقدامات آتی تیم اجرایی پرنگ در بانک مرکزی تایوان در مقابله با بحران اقتصادی بوده است، به طوری که شاخص پیش‌بینی ۱۰ ساله، به طور متوسط ۱۲ واحدپایه و پیش‌بینی ۱۵ ساله نیز دو واحد پایه کمتر از میانگین استاندارد بوده است. البته جای تعجب نیست که با توجه به شوک‌های بزرگ در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، انحراف استاندارد از میانگین HICP در دوران مدیریت پرنگ بیشتر بوده است، اما با این حال، آمارهای دیگر نشان می‌دهد که مدیریت انتظارات تورمی توسط بانک مرکزی تایوان در دوره وی، موفق عملکرده. زیرا مولفه‌های شاخص‌ساز انتظارات تورمی کاهش یافته و شاخص اعتماد و مولفه شفافیت در اقتصاد داخلی تایوان، به شکل محسوسی، بهبود یافته است (دیپلمات،۲۰۲۳).

افزایش قابل توجه در نرخ بازگشت سرمایه خارجی به اقتصاد تایوان

یکی از اقدامات مهم و قابل تحسین فای نان پرنگ در دوره ریاست بر بانک مرکزی تایوان، اجرای سیاست‌های پولی در جهت بازگشت سرمایه شهروندان تایوانی خارج از کشور بود. در سال ۲۰۰۹، همزمان با گسترش پهنه بحران مالی جهانی، تایوان نیز تحت تاثیر این شرایط چالش برانگیز قرار گرفت که مهمترین آن، افزایش محسوس نرخ فرار سرمایه و عدم تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور بود. این امر موجب شده بود که علاوه بر افزایش تصاعدی و روز افزون نرخ تورم در تایوان، کمبود عرضه پول، موجب یک رکود ساختاری و مزمن در اقتصاد این کشور شود. در این بازه زمانی بود که پرنگ، برای رهایی و برون‌رفت از بحران کمبود سرمایه و جلوگیری از عمیق شدن رکود، اجرای همزمان سیاست‌های پولی و مالی را به کابینه اقتصادی دولت پیشنهاد داد. در مارس ۲۰۰۹، فای نان پرنگ در جلسه با ما اینگ جیو، رئیس جمهور وقت تایوان، برنامه پیشنهادی خود را ارائه داد و اعلام کرد که با کاهش نرخ مالیات بر سرمایه و اجرای سیاست پولی ارائه تسهیلات نظام‌مند و در قالب چارچوب‌های کنترل شده، می‌توانیم شاهد بهبود شاخص سرمایه‌گذاری در اقتصاد داخلی تایوان باشیم (بانک تسویه بین‌المللی،۲۰۲۳).

بدین ترتیب، مطابق با برنامه پیشنهادی پرنگ، در سال ۲۰۰۹، دولت تایوان نرخ مالیات بر ارث و مالیات بر ثروت انباشته را به شدت کاهش داد. این سیاست مالی، به منزله ارسال سیگنال به سرمایه‌گذاران خارجی مبنی بر این بود که نرخ موثر بازده سرمایه‌گذاری در تایوان، افزایش خواهد یافت. لذا این اقدام همراه با کاهش بازده سرمایه‌گذاری عمومی در جهان به دلیل فراگیری بحران مالی، جمع زیادی از شهروندان تایوانی ساکن خارج را به بازگرداندن وجوه خود به داخل کشور در جهت خرید املاک و مستغلات، سوق داد. از سوی دیگر، به منظور حفظ ثبات مالی، در اکتبر ۲۰۰۹، بانک مرکزی یک کمپین متقاعدسازی اخلاقی را راه‌اندازی کرد و از شهروندان خواست تا در یک چارچوب قاعده‌مند، به خرید و فروش ملک، مبادرت ورزند. همزمان با راه‌اندازی این کمپین، پرنگ بازرسی‌های مالی ویژه بازار مسکن را آغاز کرد و در جهت تقویت این رصد و پایش فراگیر، موسسات و نهادهای مالی تایوان را ملزم به اجرای برنامه‌های چارچوب‌مند و کنترل‌گرایانه در برابر ریسک‌های اعتباری حوزه املاک کرد. علاوه بر این، از ژوئن ۲۰۱۰، بانک مرکزی به رهبری پرنگ در جهت مدیریت بازار سرمایه، محدودیت‌هایی را در ارائه تسهیلات وام مسکن برای خانه دوم در مناطق خاص، حداکثر مبلغ وام مسکن در سراسر تایوان و حداکثر نسبت وام به ارزش زمین و ملک، اعمال کرد. بدین ترتیب، در سال ۲۰۱۱، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی تایوان اعلام کرد که با اجرای طرح همزمان به کارگیری سیاست‌های مالی و پولی، شاهد افزایش محسوس، معنادار و قابل‌توجه در نرخ بازگشت سرمایه خارجی به اقتصاد داخلی تایوان بوده‌ایم (بانک تسویه بین‌المللی، ۲۰۲۳).

کاهش مدیریت شده نرخ بیکاری در دوران ریاست فای فان پرنگ

از اوایل حضور فای فان پرنگ در بانک مرکزی تایوان، به سبب عملکردهای موازی هم در بخش تولید، هم مهار تورم و هم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، نرخ بیکاری این کشور روز به روز کاهش می‌یافت. با این حال، در هنگامه بحران مالی ۲۰۰۸، شرایط دگرگون شد. نرخ بیکاری با سرعت و شتاب غیر قابل کنترلی افزایش یافت و حدود ۵ میلیون شغل در کل تایوان از بین رفت و شرایط سختی را برای این کشور بوجود آورد. در ماه مارچ ۲۰۰۹، پرنگ در یک نشست اضطراری با معاونان خود، خواستار تسریع در ارائه یک بسته پیشنهادی مقابله با افزایش نرخ بیکاری شد. تیم اجرایی وی در مهلت ۲۵ روزه خود، یک برنامه مدون و فراگیر ۲۷۰ صفحه‌ای را به رئیس فدرال بانک تایوان تحویل دادند. ۱۱ ماه پس از تغییر رویکرد مهمترین نهاد مالی تایوان در قبال سیاست‌های بازار کار، به ویژه کاهش بهینه نرخ بهره و پایین نگه‌داشتن آن و همچنین پیاده‌سازی سیاست‌های جدید دستمزدی و بهبود رابطه کارفرما-کارگر، شاهد کاهش قابل توجه نرخ بیکاری و قرارگرفتن این شاخص در یک روند نسبتا پایدار بودیم (مرکز اسناد دیجیتال انجمن علمی اروپا-تایوان، ۲۰۲۳).

مناصب شغلی فای نان پرنگ پس از خروج از بانک مرکزی تایوان

پس از آنکه دوران حضور طولانی مدت پرنگ فای نان، اقتصاددانان و بانکدار کهنه‌کار تایوانی، بر مسند بانک مرکزی تایوان به پایان رسید و وی اعلام کرد که پس از ۲۰ سال خدمت در ۵ دوره متوالی (۲۰۱۸-۱۹۹۸) در عالی‌ترین سطح این نهاد مالی معتبر و ملی، قصد بازنشستگی دارد، در فوریه ۲۰۱۸، مراسم باشکوه بدرقه وی با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تایوان، برگزار شد. با وجود درخواست مقامات عالی اقتصادی این کشور مبنی بر علاقه حاکمیت مالی و اقتصادی تایوان به ادامه فعالیت قدرتمند وی در این سمت با دریافت امتیازات و اختیارات ویژه، اما پرنگ، خستگی مفرط ناشی از ۲۰ سال فعالیت سنگین خود در این جایگاه و تمایل بازگشت به مناصب مشاوره‌ای، پژوهشی و علمی را به عنوان عوامل اصلی عدم پذیرش دوباره این سمت، اعلام کرد. پرنگ فای نان، از سال ۲۰۱۸ تا به امروز، در مناصب زیر، مشغول به فعالیت بوده است:

-مشاور ارشد رئیس بانک مرکزی تایوان، ۲۰۱۸- ادامه دارد

-استاد و پژوهشگر مدعو در کالج هنرهای لیبرال دانشگاه مینه‌سوتا، ۲۰۱۸- ادامه دارد

-مشاور استراتژیک رئیس بانک مرکزی چین، ۲۰۲۳-۲۰۱۹

-ریاست کالج حقوق و تجارت دانشگاه ملی چانگ هسینگ، ۲۰۲۳-۲۰۱۹

-مشاور هیات اقتصادی تایوان در بانک جهانی، ۲۰۲۳-۲۰۲۰

-پژوهشگر مدعو در صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۲۰- ادامه دارد

-مشاور اقتصادی کابینه دولت تایوان، ۲۰۲۲-۲۰۲۱

-مشاور اقتصادی اتحادیه بانک‌های مرکزی آمریکای شمالی و حوزه کارائیب، ۲۰۲۳-۲۰۲۲

-مشاور رئیس اتحادیه بانک‌های مرکزی شرق آسیا و اقیانوسیه، ۲۰۲۲- ادامه دارد

-مشاوره ویژه اقتصادی نخست‌وزیر تایوان،۲۰۲۳- ادامه دارد

(اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان،۲۰۲۳)

فای نان پرنگ، ۱۴ دوره در لیست برترین بانکدار مرکزی جهان قرار گرفت

شاید به جرات بتوان گفت که فای نان پرنگ، تنها فرد در صنعت بانکداری جهان است که توانسته ۱۴ دوره (مشتمل بر سیزده دوره متوالی)، عنوان یکی از ۱۰ بانکدار برتر جهان را به دست آورد و از این حیث، یک رکورددار بی‌رقیب محسوب می‌شود.

نشریه معتبر گلوبال فاینانس در سال ۲۰۰۰ و سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷، فای نان پرنگ را در میان ۱۰ رئیس بانک مرکزی برتر جهان قرار داد. پرنگ در گزارشات مرتبط با "Central Banker Report Cards" در سالهای مذکور، بالاترین درجه کیفیت عملیاتی (A) را از این نشریه آمریکایی دریافت کرد. این عنوان هر ساله از سوی نشریه گلوبال فاینانس، به سکانداران بانک‌های مرکزی جهان براساس یک فرآیند بررسی دقیق، تعلق می‌گیرد. در واقع این نشریه معتبر، در لیست سالانه خود، از بین تاثیرگذارترین بانک‌های مرکزی جهان، مدیران ۸۳ بانک فدرال را در مقیاسی از A تا F رتبه‌بندی می‌کند. مبتنی بر این فرآیند، برجسته‌ترین سیاست‌گذاران پولی دنیا بر مبنای مدیریت مطلوب برای دستیابی به رشد با ثبات و حفظ تعادل اقتصاد کشورها مشخص می‌شوند. بهینه‌سازی فرآیندهای بانکی در مواجه با بحران، تثبیت تورم در نزدیکی نرخ هدف، اهمیت به نوآوری و تکنولوژی و تلاش برای دسترسی به جریان سرمایه آزاد، عمده‌ترین معیارهای مورد توجه این نشریه برای انتخاب روسای برتر بانک‌های مرکزی است. رئیس فدرال بانک تایوان، جزء معدود بانکداران موفق آسیای شرقی بوده که توانسته حائز دریافت این عنوان شود. جوزف جیاراپوتو، مدیر تحریریه گلوبال فاینانس در بیانیه‌ مطبوعاتی خود در هنگام اهدای چهاردهمین جایزه به پرنگ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که این جوایز متعدد، به پاس تلاش‌های متعهدانه وی در ارتقای ارزش پول ملی تایوان، موضع سرسختانه‌ در برابر سفته‌بازی‌های ارزی، نقش کلیدی در هدایت تایوان در حباب دات‌کام سال ۲۰۰۰، جلوگیری از فروپاشی بازار املاک پس از همه‌گیری سارس در سال ۲۰۰۳، عبور کم‌هزینه اقتصاد تایوان از بحران مالی جهانی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و بحران بدهی ۲۰۱۰ اروپا، به وی اهدا شده است (نشریه دیپلمات،۲۰۲۳).

اعطای جایزه ملی یک عمر دستاورد علمی و اجرایی تایوان به دکتر فای نان پرنگ

در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸، جایزه ملی یک عمر دستاورد علمی و اجرایی تایوان، توسط نخست‌وزیر این کشور به دکتر فای نان پرنگ، رئیس بانک مرکزی تایوان اهدا شد. در مراسم اهدای این جایزه، پرنگ ضمن تشکر از همه مدیران خود که در این ۲۰ ساله، از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت اقتصاد داخلی و بین‌المللی تایوان، دریغ نکردند، این جایزه را متعلق به همه مردم تایوان دانست. این جایزه هر چهار سال یکبار، به یکی از مفاخر علمی، اجرایی و یا دولتی تایوان تعلق می‌گیرد که براساس معیارهایی نظیر پیشگامی و نوآوری در اقدامات، تغییر چشم‌انداز جهانی برای تایوان و خدمات عمومی برجسته، انتخاب می‌شوند (بانک مرکزی تایوان،۲۰۲۳).

منابع:

  1. https://www.nstc.gov.tw/bio/en/People/fai-nan-perng

  2. https://eu-tw-sci-tech.org/academia-۲۰۲۳/People/fai-nan-perng

  3. https://www.minnesotaalumni.org/alumni/People/fai-nan-perng

  4. https://www.amazon.com/Books /fai-nan-perng/۸۵۵۰۰۰۲۱-۰۹

  5. https://www.bloomberg.com/profile/person/۲۴۲۳۴۲۱

  6. https://www.emeap.org/index.php/about-emeap/People/fai-nan-perng

  7. https://www.centralbanking.com/people/ fai-nan-perng

  8. https://thediplomat.com/tag_۲۰۲۳/perng-fai-nan/

  9. https://www.cbc.gov.tw/en/cp-۴۴۸-۶۲۸۰۱-EB۶BF-۲.html

  10. https://www.bis.org /en/news/ fai-nan-perng-taiwan-s-central-banker

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha