چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
پایین‌ترین ریسک صنعت بانکداری جهان به دانمارک رسید

صنعت بانکداری دانمارک به عنوان قدرتمندترین بازوی توانمند بازار خدمات مالی دانمارک در جهان در افق ۲۰۳۲، خودنمایی خواهد کرد.

-پیش‌بینی می‌شود در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری و خدمات مالی دانمارک رشد استاندارد و مناسبی را تجربه کند. با این حال، در بازه زمانی کوتاه‌مدت، به دلیل افت محسوس شاخص‌های کلان اقتصادی، ناشی از پیامدهای منفی همه‌گیری کرونا، رشد منفی در صنعت خدمات بانکی و مالی دانمارک دور از انتظار نیست. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در میان‌مدت و بلندمدت، بخش‌های بانکی و بیمه در دانمارک، ثبات پایداری را تجربه کند، اما در کوتاه‌مدت، به سبب ادامه فشارهای تورمی و نرخ‌های بهره بالاتر، سودآوری آنها تحت تاثیر سیگنال‌های منفی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، انتظار می‌رود که نظام بازنشستگی دانمارک در بلندمدت به وضعیت تثبیت‌شده‌ای رسیده و از رشد پایدار و مستمر در صنعت مدیریت دارایی در این کشور حمایت کند، با این حال، بازده سرمایه‌گذاری منفی اخیر جهانی، احتمالاً در کوتاه‌مدت بر عملکرد این بخش نیز تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین پیش‌بینی میشود که بورس اوراق بهادار منطقه‌ای نزدک نوردیک دانمارک، تا پایان سال ۲۰۳۲، برای سرمایه‌گذاران جدید، متقاضیان اوراق قرضه خصوصی و شرکت‌های نوپای فناورانه، جذابیت بالایی پیدا کند.

-انتظار می‌رود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری دانمارک، هم در بخش تخصیص تسهیلات و تامین مالی و هم در حوزه سپرده‌گذاری دارایی‌های بالقوه و سرگردان، رشد نسبتاً محسوس با چشم‌اندازی روشن و چشمگیر را تجربه کند. اما در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به سبب شرایط ناپایدار شاخص‌های کلان مالی، ادامه روند تورم خارج از هدف‌گذاری و رکود قابل توجه، همچنان شاهد انتظارات منفی و کاهش رشد تقاضای اعتبارات باشیم. از سوی دیگر، کُندی تحرکات عرضه و تقاضا در بازار مسکن دانمارک در کوتاه‌مدت و تا افق ۲۰۲۵، احتمالاً به فشار نزولی بر بخش ارائه تسهیلات بانکی و وام دهی می‌افزاید و افزایش نرخ‌ها و تقاضای ضعیف‌تر حوزه اعتبارات، بر سودآوری صنعت بانکداری دانمارک در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت تاثیر منفی می‌گذارد. با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش بانکی این کشور در سال‌های آتی و منتهی به افق ۲۰۳۲، به وسیله بافرهای نقدینگی قدرتمندی که ریسک‌های ثبات ساختاری را خنثی می‌کنند، به خوبی تغذیه خواهد شد.

-پیش‌بینی شده که در افق کوتاه‌مدت، سیگنال‌های معکوس اقتصادی، بر سرعت رشد حق بیمه‌ها، اثر منفی خواهد گذاشت، اما در میان‌مدت و بلندمدت، صنعت بیمه دانمارک به بلوغ بالفعل و توسعه‌یافته‌ای خواهد رسید که می‌تواند خدمات متنوع بیمه‌ای را برای شهروندان، فعالان اقتصادی و کسب‌وکارهای دانمارکی فراهم کند. همچنین پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۲۷، نرخ رشد بیمه‌های عمر، افزایش قابل توجهی را تجربه کند و این روند افزایش، در حق بیمه‌ها نیز مشاهده شده و تا پایان افق ۲۰۳۲، ادامه یابد. در عوض انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت، رشد بیمه‌های عمومی، با کُندی روبرو شده و بازده سرمایه‌گذاری این حوزه به سبب یک نااطمینانی اقتصادی نامشخص جهانی، تحت فشار باقی بماند و به طور بالقوه تقاضا در این بخش از خدمات بیمه‌ای در دانمارک، محدود شود. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که حق بیمه و نرخ رشد بیمه‌های تخصصی و نوظهور، همچون بیمه کسب‌وکارهای فناورانه و مشاغل مبتنی بر اقتصاد کاملاً دیجیتال، به سبب افزایش تقاضای بازار و نرخ اشتغال قابل پیش‌بینیِ بالا در این حوزه در افق ۲۰۳۲، روند افزایش پایدار و محسوسی را تجربه کرده که خود این امر، موجب گسیل سرمایه‌های هنگفتی به صنعت بیمه دانمارک شده و ثبات را در این محیط اقتصادی نامطمئن در بلندمدت، تضمین می‌کند.

-پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه‌مدت و تا سال ۲۰۲۵، به سبب وضعیت بی‌ثبات شاخص‌های کلان مالی، میانگین بازده منفی بازارها، افزایش احتمالی مالیات‌ها و افزایش شاخص ریسک سرمایه‌گذاری، صنعت مدیریت دارایی دانمارک، رکود بالقوهای را تجربه کند اما انتظار می‌رود که در میان‌مدت و بلندمدت به ویژه تا افق ۲۰۳۲، به سبب رونق و تثبیت اقتصاد صندوق‌های بازنشستگی، نرخ تقاضای موثر برای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی به صنعت مدیریت دارایی دانمارک، افزایش محسوس و چشمگیری پیدا کند.

-پیش‌بینی شده است که در افق ۲۰۳۲، بورس نزدک کپنهاگ، به عنوان یکی از فعال‌ترین بورس‌های اوراق بهادار منطقه‌ای، قابلیت رقابت با بزرگان بازار سرمایه اسکاندیناوی را داشته باشد. همچنین پیش‌بینی شده است که هم در میان‌مدت و هم بلندمدت، مقیاس عملکردی و دسترسی جهانی بازار بورس دانمارک به سبب ورود طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها، صنایع و خدمات اقتصادی و مالی متنوع به ویژه شرکت‌های پیشگام در فناوری‌های جدید و دیجیتالی، افزایش خواهد یافت.

خلاصه چشم‌انداز نسبت به آخرین روندها و تحولات

-پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، تقاضای تسهیلات بانکی در دانمارک، با رشد ۳.۷ درصدی روبرو شده و همچنین تقاضای موثر سرمایه‌گذاری در صنعت بانکداری، با رشد قابل توجه ۱۱.۴ درصدی مواجه شود. اما در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، نرخ رشد تقاضای تامین مالی به ترتیب به منفی ۱.۹ درصد و ۰.۷ درصد خواهد رسید.

-انتظار می‌رود که در افق کوتاه‌مدت و تا پایان سال ۲۰۲۵، هم نرخ تقاضای موثر بیمه عمر و هم تقاضای بیمه‌های عمومی و تخصصی با روندی کاهنده، به ترتیب رشد منفی ۲.۲ درصدی و ۴.۱ درصدی را تجربه کنند، اما در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بیمه دانمارک، به ترتیب متوسط رشد ۳.۸ درصدی و ۶.۱ درصدی را خواهد دید که آن هم به سبب رشد محسوس نرخ حق بیمه و تقاضای موثر بیمه‌های عمر و بیمه‌های مشاغل نوآورانه و بیمه‌های تخصصی جدید با افزایش ۷.۲ درصدی و ۵.۹ درصدی خواهد بود.

-مرکز ملی آمار دانمارک پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۳۲، بیش از ۳.۵ میلیارد کرون بر سرمایه صنعت مدیریت دارایی این کشور افزوده می‌شود که رشد چشمگیر ۷.۶ درصدی و ۱۲.۹ درصدی نسبت به حجم بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲، تعداد صندوق‌های فعال در صنعت مدیریت دارایی دانمارک اعم از صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های قرضه دولتی و صندوق‌های بیمه، به ترتیب به بیش از ۱۵۰۰ و بیش از ۲۵۰۰ صندوق افزایش یابد.

-پیش‌بینی شده که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، تعداد شرکت‌های نمایه شده در بورس اوراق بهادار نزدک کپنهاگ، از مرز ۴۴۰۰ شرکت فعال اقتصادی در بخش‌های مختلف عبور کند که بیشترین فراوانی به شرکت‌های حوزه فناوری‌های دیجیتالی، فناوری‌های نوین دارویی و پزشکی و انرژی‌های پاک تعلق خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود که در پایان سال ۲۰۳۲، مجموع ارزش بازار سرمایه نزدک دانمارک، از ۱۲.۵ میلیارد کرون فراتر رود.

وضعیت شاخص ریسک صنعت مالی و بانکداری دانمارک

محاسبه امتیاز شاخص ریسک صنعت بانکداری دانمارک (BIRI)، عدد ۱۰۰ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد که این میزان منعکس‌کننده ریسک بسیار پایینی است که بخش بانکی دانمارک برای ثبات مالی شاخص‌های کلان اقتصاد داخلی این کشور ایجاد می‌کند. با این امتیاز، دانمارک در رتبه اول جهان قرار گرفته است. امتیاز شاخص BIRI دانمارک نشان‌دهنده این است که صنعت بانکداری این کشور، یکی از امن‌ترین و کارآمدترین بازارهای مالی جهان از منظر سیستماتیک، در بین ۱۲۲ کشوری است که در این شاخص ارزیابی شده است. این امتیاز در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۰، به محدوده ۹۵ رسیده بود که ناشی از پیامدهای منفی پاندمی کرونا بود، اما سیاست‌های پولی کارا و عملکرد هوشمندانه بانک مرکزی دانمارک در کنار کاهش اثرات همه‌گیری در جهان، باز هم این کشور را به امتیاز ۱۰۰ و رتبه اول جهان و کمریسک‌ترین صنعت خدمات مالی و بانکی دنیا رساند.

بازار خدمات صنعت بانکداری در دانمارک

-پیش‌بینی شده است که صنعت بانکداری دانمارک در بازه میان‌مدت و بلندمدت، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و به عنوان قدرتمندترین و مهم‌ترین بازوی توانمند بازار خدمات مالی دانمارک در جهان در افق ۲۰۳۲، خودنمایی کند.

-همچنین انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت و تا پایان سال ۲۰۲۵، نرخ رشد تقاضای موثر اعتبارات و تسهیلات، متحمل انقباض بیشتری شده و رشد منفی را مشاهده کند که این امر به دلیل افزایش انتظارات تورمی و کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کننده در دانمارک به سبب چشم‌انداز نامطلوب تولید ناخالص داخلی حقیقی در کوتاه‌مدت و تداوم نرخ‌های بهره بالاتر است.

-پیش‌بینی می‌شود در افق میان‌مدت ۲۰۲۷ و افق بلندمدت ۲۰۳۲، نرخ رشد سپرده‌گذاری عمومی، نرخ رشد سپرده‌گذاری کلان و نرخ رشد تسهیلات در هر دو بخش "مشاغل و کسب و کارها" و "شهروندان و مصرف‌کنندگان" تقویت شود. زیرا در بلندمدت، قیمت‌های بالا در حوزه انرژی بر اشت‌های مصرف‌کنندگان برای استقراض و اخذ تسهیلات بزرگ اثرگذار است که این امر به نوبه خود، بر تقاضای تسهیلات مشاغل و کسب‌وکارها نیز تاثیر می‌گذارد.

- انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۳۲، میانگین نرخ رشد فعالیت‌ها و خدمات بانکی به سبب سرمایه‌گذاری مستمر و بافرهای نقدینگی قدرتمند، بهبود چشمگیر یابد.

-پیش‌بینی شده است که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، میانگین تقاضای خدمات بانکی، ۲.۴ درصد و در افق بلندمدت ۲۰۳۲، ۵.۷ درصد افزایش یابد.

-پیش‌بینی شده است که در پایان سال ۲۰۳۲، نرخ تقاضای موثر تسهیلات مشاغل و کسب‌وکار، رشد ۷.۷ درصدی و نرخ تقاضای موثر تسهیلات اعتباری اشخاص حقیقی و مصرف‌کنندگان، رشد ۶.۹ درصدی را تجربه کند.

-با این حال، انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت و تا پایان سال ۲۰۲۵، انقباض عمیق‌تری بر بازار تسهیلات اعتبارات بانکی دانمارک حاکم شود و ما شاهد افت ۱.۵ درصدی به سبب کاهش تقاضای موثر خانوارها و مشاغل به دلیل وضعیت نامطلوب شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور باشیم.

-پیش‌بینی مرکز ملی آمار دانمارک نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت (۲۰۲۵)، تقاضای موثر تسهیلات مسکن، با افت قابل توجه ۶.۳ درصدی مواجه خواهد شد، اما در میان‌مدت (۲۰۲۷)، این نرخ با روندی فزاینده، تا محدوده کاهش ۲.۴ درصدی بهبود خواهد یافت و در افق۲۰۳۲ و با بهبود انتظارات مصرف‌کنندگان این بازار، رشد بیش از ۱ و ۵ درصدی دور از ذهن نیست.

-پیش‌بینی شده است که در میان‌مدت و تا پایان سال ۲۰۲۷، حجم سپرده‌های بانکی دانمارک به بیش از ۲۰ تریلیون کرون رسیده و تا پایان سال ۲۰۳۲، از مرز ۴۰ تریلیون کرون عبور کند.

-پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، بیش از ۳۵ درصد بر حجم متقاضیان ورود به صنعت بانکداری دانمارک شامل بانک‌های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری، افزوده خواهد شد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت بانکداری دانمارک

-پیش‌بینی شده که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بانکداری دانمارک، یکی از سه بازار بزرگ بانکی منطقه اسکاندیناوی خواهد بود.

-همچنین انتظار می‌رود که در پایان سال ۲۰۳۲، نظام بانکی دانمارک به عنوان یکی از نظام‌های بانکداری پیشگام منطقه اسکاندیناوی، با بیش‌ترین حجم تقاضای داخلی و بین‌المللی، هم در بخش سپرده‌گذاران و هم در بخش متقاضیان تسهیلات، روبرو شود.

-پیش‌بینی شده است که صنعت بانکداری دانمارک در پایان در افق بلندمدت، یکی از بازارهای برتر قاره اروپا از منظر ترویج و توسعه فناوری‌های مالی نوآورانه به ویژه در حوزه فین‌تک لقب گیرد.

-مرکز ملی آمار دانمارک پیش‌بینی کرده است که در پایان سال ۲۰۳۲، بخش تسهیلات و تامین مالی حوزه مسکن در صنعت بانکداری دانمارک، به عنوان پویاترین بخش تسهیلات اعتباری در منطقه اسکاندیناوی شناخته شود.

بانک‌های عامل برتر دانمارک در افق ۲۰۳۲

-هلدینگ خدمات مالی و بانکداری دانسکه بانک (Danske Bank)

منطبق بر پیش‌بینی‌های بلندمدت، در افق ۲۰۳۲، هلدینگ خدمات مالی و بانکداری دانسکه بانک، با مجموع دارایی‌ بیش از ۶ تریلیون کرون، بزرگترین بانک تجاری دانمارک لقب خواهد گرفت. همچنین انتظار می‌رود که سود خالص این هلدینگ خدمات بانکی، در پایان سال ۲۰۲۷، به ۱۵ تا ۱۷ میلیارد کرون و در پایان سال ۲۰۳۲، به ۱۸.۵ تا ۲۰ میلیارد کرون برسد.

از سوی دیگر، بر طبق پیش‌بینی‌ها، دانسکه بانک تا پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، به عنوان بزرگترین نهاد مالی پیشگام در اجرای قوانین ضدپولشویی (AML) در منطقه اسکاندیناوی لقب خواهد گرفت.

همچنین این بانک درصدد است که تا پایان افق میان مدت ۲۰۲۷، به یکی از سه بانک برتر منطقه اسکاندیناوی در حوزه بانکداری دیجیتال و خدمات پیشرفته موبایل بانک مبدل شود. در حال حاضر هلدینگ خدمات مالی و بانکداری دانسکه بانک، بیش از ۱۵۰ سال است که در دانمارک فعالیت می‌کند و در حدود ۳.۳ میلیون مشتری شخصی و تجاری دارد که توسط بیش از ۲۱۰۰۰ کارمند در هشت کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان، ایرلند و لهستان خدمت‌رسانی می‌شوند.

-بانک خدمات وام رهنی مسکن توتال کردیت (Totalkredit)

انتظار می‌رود که در پایان سال ۲۰۳۲، بانک خدمات وام رهنی مسکن توتال کردیت با دارایی بیش از ۳.۵ تریلیون کرون، مبدل به دومین بانک بزرگ تجاری دانمارک شود.

همچنین پیش‌بینی شده است که با تمهیدات در نظر گرفته شده توسط مدیران این بانک، توتال کردیت در افق بلندمدت۲۰۳۲، به رهبر بلامنازع بازار تسهیلات مسکن در منطقه اسکاندیناوی تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر، بانک خدمات وام رهنی مسکن توتال کردیت با بیش از ۱۰ میلیون مشتری حقیقی و حقوقی در داخل دانمارک و ۱۵ کشور اروپایی و آمریکای شمالی و بیش از ۱۰۰ بانک و موسسه مالی و اعتباری به عنوان شریک تجاری، فعالیت می‌کند.

به گزارش بانک مرکزی دانمارک، توتال کردیت قصد دارد که پهنه خدمات مالی بین‌المللی خود را تا پایان سال۲۰۳۲، به بیش از ۵۰ کشور جهان به ویژه به بازارهای نوظهور در آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد.

-شرکت خدمات مالی و اعتباری جیسکه بانک (Jyske Bank)

پیش‌بینی شده است که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، شرکت خدمات مالی و اعتباری جیسکه بانک با دارایی کل بیش از یک تریلیون کرون، سومین بانک بزرگ تجاری دانمارک گردد. همچنین مدیران این بانک قصد دارند که در پایان سال ۲۰۳۲، با توسعه زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال بر بستر بلاک‌چین، تعداد مشتریان بالقوه خارجی و چندملیتی خود را به بیش از ۱۵ میلیون نفر برسانند که در صورت تحقق، در تاریخ بانکداری دانمارک بی‌سابقه خواهد بود.

در حال حاضر جیسکه بانک که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده است، نزدیک به ۳۳۰۰ کارمند و حدود ۱۶۸۰۰۰ سهامدار دارد و در بازارهای خارج از دانمارک و به ویژه در کشورهای اسکاندیناوی، حضور فعال دارد.

همچنین این نهاد مالی، یکی بزرگترین سهامداران صندوق‌های بیمه عمر و بازنشستگی در دانمارک است که درصدد است تا پایان سال ۲۰۲۷، به عنوان یکی از پویاترین بانک‌های فعال در بورس نزدک کپنهاگ نیز شناخته شود.

-شرکت خدمات مالی و بانکداری نوردیا (Nordea)

طبق پیش‌بینی‌های بانک مرکزی دانمارک، در سال ۲۰۳۲، شرکت خدمات مالی و بانکداری نوردیا، با حدود دارایی کل ۸۰۰ میلیارد کرون، چهارمین بانک بزرگ دانمارک خواهد شد. همچنین بر طبق برنامه‌ریزی هیات مدیره نوردیا، این بانک قصد دارد که تعداد مشتریان حقوقی و شرکتی خود را تا پایان سال ۲۰۳۲، به بیش از ۱.۵ میلیون مشتری فعال برساند که در صورت تحقق، این مسئله برای اولین بار در تاریخ صنعت بانکداری منطقه اسکاندیناوی رخ خواهد داد.

در حال حاضر، شرکت خدمات مالی و بانکداری نوردیا با حدود ۳۰ هزار کارمند در بیش از ۱۲۰۰ شعبه در سراسر دانمارک و اسکاندیناوی، خدمات‌رسانی می‌کند.

نوردیا علاوه بر بازارهای نوردیک، در بالتیک و برخی بازارهای اروپای غربی از جمله آلمان، بریتانیا و سوئیس نیز فعال است. این نهاد معتبر بانکی، مجموعه گستردهای از خدمات، از جمله خدمات بانکداری حقیقی، بانکداری تجاری، بانکداری عمده‌فروشی، مدیریت ثروت و همچنین مدیریت بیمه را ارائه میدهد.

- شرکت خدمات مالی و بانکی نیکردیت بانک (Nykredit Bank)

منطبق بر پیش‌بینی‌های بلندمدت، در افق ۲۰۳۲، شرکت خدمات مالی و بانکی نیکردیت بانک، با مجموع دارایی حدود ۵۰۰ میلیارد کرون، پنجمین بانک بزرگ دانمارک، لقب خواهد گرفت.

همچنین این نهاد بانکی قصد دارد که در پایان سال ۲۰۳۲، به عنوان یکی از بانک‌های پیشگام در عرصه خدمات بانکداری تجاری دیجیتال در منطقه اسکاندیناوی مطرح شود.

در حال حاضر، نیکردیت بانک با حدود ۷ هزار کارمند در بیش از ۸۰۰ شعبه داخلی و خارجی، به ارائه خدمات به ۵ میلیون مشتری حقیقی و حقوقی خود می‌پردازد.

بازار خدمات صنعت بیمه در دانمارک

-پیش‌بینی شده است که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت بیمه دانمارک به یکی از بالغ‌ترین، رقابتی‌ترین و گسترده‌ترین بخش‌های بازار مالی و بانکی دانمارک مبدل شود. انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت، به سبب فشارهای تورمی و روند افزایش نرخ بهره، میانگین نرخ رشد موثر این صنعت چه در بخش بیمه‌های عمر و چه در بخش بیمه‌های عمومی و تخصصی، با افت و کاهش روبرو شود.

-همچنین پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۳۲، نرخ رشد حق بیمه در بیمه‌های عمر، افزایش محسوسی یابد. اما انتظار می‌رود که در افق بلندمدت و تا پایان سال ۲۰۳۲، رشد بیمه‌های عمومی با کُندی روبرو شده و بازده سرمایه‌گذاری این حوزه به سبب یک نااطمینانی اقتصادی نامشخص جهانی، تحت فشار باقی بماند و به طور بالقوه تقاضا در این بخش از خدمات بیمه‌ای در دانمارک، محدود شود.

- از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که حق بیمه و نرخ رشد بیمه‌های تخصصی و نوظهور، همچون بیمه کسب‌وکارهای فناورانه و مشاغل مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در افق۲۰۳۲، روند افزایش پایدار و محسوسی را تجربه کند.

-پیش‌بینی شده است که در پایان افق بلندمدت۲۰۳۲، کل حجم خدمات قابل ارائه در بازار بیمه دانمارک، از مرز دو تریلیون کرون عبور کند.

-همچنین پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۲۰۳۲، نرخ حق بیمه عمر در دانمارک با افزایش ۷.۳ درصدی و نرخ حق بیمه‌های عمومی و تخصصی با افزایش ۵.۹ درصدی روبرو شود.

-انتظار می‌رود که در افق میان‌مدت ۲۰۲۷، حجم بازار خدمات بیمه عمر به ۶۰۰ میلیارد کرون و حجم بازار خدمات بیمه‌های عمومی و تخصصی به ۴۵۰ میلیاردکرون برسد.

-همچنین پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، حجم بازار خدمات بیمه عمر به ۱.۲ تریلیون کرون و حجم بازار خدمات بیمه‌های عمومی و تخصصی به ۸۰۰ میلیارد کرون برسد.

-انتظار می‌رود که بیمه عمر، بالاترین ضریب نفوذ را در بین خدمات قابل ارائه در صنعت بیمه دانمارک در میان‌مدت و بلندمدت به خود اختصاص دهد که در پایان سال‌های ۲۰۲۷ و ۲۰۳۲، به ترتیب، حدود ۹.۵ درصد و ۱۳.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی دانمارک را دربرمی‌گیرد.

-پیش‌بینی شده است که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، صددرصد خدمات قابلارائه در صنعت بیمه دانمارک، در بستر دیجیتال و پلتفرم‌های رقابتی آنلاین ارائه شود.

بازار خدمات صنعت مدیریت دارایی در دانمارک

مرکز ملی آمار دانمارک در افق بلندمدت ۲۰۳۲، چشم‌انداز مثبت محتاطانه‌ای برای رونق صنعت مدیریت دارایی این کشور اعلام کرده است، اما در عین حال، پایگاه آماری بانک مرکزی دانمارک، پیش‌بینی نموده که از ابتدای افق میان‌مدت یعنی از ابتدای سال ۲۰۲۷ تا پایان ۲۰۳۲، به سبب تثبیت تقاضای موثر خدمات صندوق‌های بازنشستگی، نرخ ورود سرمایه به صنعت مدیریت دارایی دانمارک، افزایش محسوس و چشمگیری پیدا کند. اما کوتاه‌مدت و در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به دلیل بی‌ثباتی شاخص‌های مالی دانمارک بویژه نرخ تورم، انتظارات تورمی فزاینده، افزایش احتمالی مالیات‌ها و بالارفتن ریسک سرمایه‌گذاری، صنعت مدیریت دارایی دانمارک، رشد منفی را تجربه خواهد کرد.

-داده‌های وبگاه آماری بانک مرکزی دانمارک نشان می‌دهد که در پایان افق میان‌مدت در سال ۲۰۲۷، حجم کل بازار مدیریت دارایی دانمارک به بیش از ۳۷۰۰ میلیارد کرون و در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، به بیش از ۵۵۰۰ میلیارد کرون خواهد رسید.

-همچنین پیش‌بینی ‌شده است که بیش‌ترین سهم صنعت مدیریت دارایی دانمارک، متعلق به صندوق‌های بازنشستگی با ۶۶.۷ درصد از کل بازار در سال ۲۰۳۲ خواهد بود و تا پایان افق بلندمدت، کل ثروت شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد کرون خواهد رسید.

-پیش‌بینی شده است که تعداد کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت مدیریت دارایی دانمارک در پایان دسامبر ۲۰۳۲، به ۲۵۰۰ صندوق برسد که بیش از ۱۲۰۰ صندوق آن، متعلق به نظام بازنشستگی خواهد بود.

-انتظار می‌رود که از آغاز افق میان‌مدت ۲۰۲۷ تا پایان افق بلندمدت۲۰۳۲، بیشترین دارایی صندوق‌ها در بازار مدیریت دارایی دانمارک، به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک و صنایع فناورانه و نوین، با مجموع بیش از ۸۰۰ تا هزار میلیارد کرون، تعلق گیرد.

چشم‌انداز رقابتی آتی در صنعت مدیریت دارایی دانمارک

-طبق پیش‌بینی‌های مرکز آمار دانمارک، انتظار می‌رود که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، دانمارک به یگانه بستر پُررونق و رقابتی برای بزرگ‌ترین صندوق‌های بازنشستگی در منطقه اسکاندیناوی مبدل شود.

-همچنین انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۳۲، کل صندوق‌های فعال در صنعت مدیریت دارایی دانمارک، وسیع‌ترین طیف متنوع خدمات حوزه سرمایه‌گذاری را در بین کشورهای منطقه نوردیک ارائه دهند.

-پیش‌بینی شده است که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، صنعت مدیریت دارایی دانمارک، خاستگاه کسب‌وکارهای کوچک استارتاپی و مشاغل نوپای حوزه خدمات مالی دیجیتال در منطقه اسکاندیناوی، لقب گیرد.

-پیش‌بینی شده است که در پایان سال ۲۰۳۲، بیش از ۳۵ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی فعال در بازار مدیریت دارایی دانمارک، چند ملیتی و از بازارهای مختلف در سراسر اروپا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه باشند که در صورت تحقق، در بین کشورهای حوزه نوردیک، یک رکورد محسوب می‌شود.

بستر خدمات بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در دانمارک

- بورس اوراق بهادار دانمارک که با نام "نزدک کپنهاگ" در جهان شناخته می‌شود، بر روی پلتفرم یکپارچه Nasdaq Nordic فعالیت کرده و بعد از نزدک استکهلم و هلسینکی، بزرگترین بازار سرمایه منطقه نوردیک محسوب می‌شود.

-پیش‌بینی شده است که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، مقیاس عملکرد منطقه‌ای و دسترسی جهانی بازار بورس اوراق بهادار دانمارک( نزدک کپنهاگ)، به سبب ورود طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها، صنایع و خدمات دهنده‌های اقتصادی و مالی متنوع به ویژه شرکت‌های پیشگام در فناوری‌های جدید و دیجیتالی، افزایش چشمگیر یابد.

-پیش‌بینی شده است که در پایان دسامبر۲۰۳۲، ارزش کل سرمایه شرکت‌های نمایه شده در بورس اوراق بهادار دانمارک از مرز ۴ تریلیون کرون عبور کند.

-انتظار می‌رود که در افق بلندمدت ۲۰۳۲، تعداد شرکت‌های نمایه‌شده در بورس اوراق بهادار نزدک کپنهاگ، از مرز ۴۴۰۰ شرکت فعال اقتصادی در بخش‌های مختلف عبور کند که بیش‌ترین فراوانی به شرکت‌های حوزه فناوری‌های دیجیتالی، فناوری‌های نوین دارویی و پزشکی و انرژی‌های پاک تعلق خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود که در پایان سال ۲۰۳۲، مجموع ارزش این صنایع و شرکت‌های نامبرده‌شده در بازار سرمایه نزدک دانمارک، از مرز ۲.۳ تریلیون کرون عبور کند.

چشم‌انداز رقابتی آتی در بازار سرمایه دانمارک

-پیش‌بینی شده است که در پایان افق ۲۰۳۲، بورس نزدک کپنهاگ، به عنوان یکی از فعال‌ترین و کارآمدترین بورس‌های اوراق بهادار منطقه‌ای و بین‌المللی، گوی سبقت را از بزرگان بازار سرمایه اسکاندیناوی و منطقه نوردیک یعنی نزدک استکهلم و هلسینکی برباید.

-پیش‌بینی شده است که بورس اوراق بهادار نزدک کپنهاگ، به عنوان قدیمی‌ترین بستر بازار سرمایه در منطقه اسکاندیناوی که در سال ۱۸۰۸ تاسیس شده است، در افق بلندمدت ۲۰۳۲، در زمره بورس‌های کارآمد جهانی در حوزه صنایع و شرکت‌های فعال در انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر قرار گیرد.

-انتظار می‌رود که در پایان افق بلندمدت ۲۰۳۲، بورس نزدک کپنهاگ، به عنوان اولین بازار بورس و اوراق بهادار منطقه‌ای در اسکاندیناوی، طیف وسیعی از شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات اوراق قرضه دولتی، اوراق قرضه ساختاریافته و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نمایه کند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha