دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
افزایش ریسک‌‎های ژئوپولتیک، عامل جهش انس جهانی

در هفته‌های اخیر انس جهانی طلا افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده و سقف‌های تاریخی جدیدی را تجربه کرد. 

نگرانی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان به دلیل افزایش سطح ریسک سیاسی و ژئوپولتیک به دلیل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، تداوم درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو، مجموعه عواملی بوده که منجر به رشد تقاضای این فلز گران‌بها در بازارهای جهانی شده است. به تبعیت از بازارهای جهانی، بازار طلا و سکه در داخل کشور نیز در مدت اخیر، با افزایش قیمت همراه بوده و همزمان با التهاباتی که در بازار غیررسمی ارز ایجاد شد، سطح هیجانات در بازار طلا نیز تشدید شد. با توجه به اینکه قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی کشور متاثر از نرخ ارز و قیمت انس جهانی طلا است، همزمان با رکوردشکنی نرخ انس جهانی و ایجاد التهابات در بازار ارز غیررسمی، سطح انتظارات تورمی فعالان اقتصادی نیز در این ایام افزایش یافت. اما به لحاظ بنیادی و مبتنی بر متغیرهای اثرگذار بر بازار ارز، به دلیل تراز تجاری مثبت ۲۰ میلیارد دلاری کشور در سال ۱۴۰۲ که ناشی از افزایش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و محصولات غیرنفتی بوده است، به همراه کاهش نرخ رشد نقدینگی به کانال ۲۴ درصد و رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی در ۹ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، نمی‌توان انتظار جهش‌های ارزی را متصور بود.

در ادامه سال ۲۰۲۴ با کاهش سطح ریسک‌های ژئوپلتیک می‌توان انتظار روندی باثبات در نرخ انس جهانی طلا را متصور بود، اگرچه اتخاذ سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان مبنی بر افزایش ذخایر طلا و تصمیمات موثر فدرال رزرو در تغییرات نرخ بهره، بر تقاضای جهانی طلا و تداوم افزایش قیمت انس جهانی طلا موثر است. در عین حال، اگر سایه ریسک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای برداشته ‌شود، میزان هیجانات کاذب در بازار نیز کاسته خواهد شد.

پس از تشدید تنش‌های سیاسی در خاورمیانه، هیجانات کاذبی در بازار ارز و طلای کشور ایجاد شد که با توجه به نحوه محاسبه قیمت‌های تئوریک در بازار طلا، افزایش میزان حباب قیمتی در قیمت سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شمش طلا و سکه در بازار سرمایه در مدت اخیر، ناشی از همین امر بود. افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه از اواخر سال گذشته و با بروز حمله تروریستی در کرمان، عملیات طوفان‌الاقصی، درگیری میان رژیم صهیونیستی و محور مقاومت و حمله رژیم اشغالگر قدس به کنسولگری ایران و پاسخ بازدارنده ایران و ...، واکنش بازارهای مالی و دارایی به این شوک‌های بیرونی را به همراه داشت. البته نوسانات طبیعی برخی بازارها در چنین زمان‌هایی طبیعی است و در تمامی اقتصادهای جهان نیز این امر اتفاق می‌افتد، اما در چنین ایامی فرصت ویژه‌ای برای طراحی عملیات‌های روانی با محوریت تزریق هیجانات کاذب میان مردم و فعالان اقتصادی فراهم شد. در چنین شرایطی، حجم خبرسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها شدت گرفته تا اجازه فروکش کردن التهابات قیمتی در جامعه داده نشود. تزریق التهابات کاذب به دنبال ایجاد تقاضای مازاد در کلاس‌های مختلف دارایی‌ است، تا امکان ایجاد ثبات اقتصادی فراهم نشود. حفظ آرامش عموم جامعه و اطلاع از تحولات واقعی اقتصاد کلان و روند متغیرهای اقتصادی، می‌تواند کمک شایانی به تصمیم‌گیری صحیح و عقلایی در تنش‌های برونزا کند.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha