شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
تکمیل پازل توسعه دیپلماسی بانکی ایران

یکی از مهم ترین اقدامات بانک مرکزی در یکسال اخیر، توسعه دیپلماسی بانکی و گشایش‌های متعدد خارجی در زمینه پولی و بانکی بود.

نزدیک به یک سال از ریاست کلی محمدرضا فرزین بر بانک مرکزی سپری می‌شود و علاوه بر نمایان شدن ثمرات اجرای بسته سیاست‌های تثبیت اقتصادی که منجر به کاهش رشد نقدینگی و ایحاد ثبات در بازار ارز شد، یکی از نقاط برجسته کارنامه یکساله وی، توجه ویژه بانک مرکزی به توسعه دیپلماسی بانکی و گشایش‌های متعدد خارجی در زمینه پولی و بانکی در مدت یک سال گذشته بوده است. سفرهای دیپلماتیک فرزین به کشورهایی همچون امارات، قطر، روسیه، آمریکا، مراکش، عراق و ترکیه در طی یکسال گذشته، گشایش‌های قابل ملاحظه‌ای را برای کشور به ارمغان آورده است. نگاه ویژه بانک مرکزی در دوره اخیر به توسعه دیپلماسی بانکی، منجر به کسب ریاست اتحادیه پایاپای آسیایی، ایفای نقش فعال بانک مرکزی در نهادهای بین‌المللی، فعال شدن ظرفیت همکاری بانکی با کشورهای عضو بریکس و شانگهای و تعمیق روابط بانکی با کشورهای منطقه و همسو شد.

سفر اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی به روسیه نیز در ادامه تکمیل پازل توسعه دیپلماسی بانکی کشور، موجب همکاری‌های پولی و بانکی و تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود. آغاز فصل جدید همکاری‌های بانکی ایران و اوراسیا موجب ایجاد خط اعتباری به ارزش ۶.۵ میلیارد روبل برای واردات کالاهای اساسی از روسیه برای ایران شد.

همچنین در جریان این سفر، به دنبال نگاه ویژه بانک مرکزی به منظور توسعه ابزارهای پرداخت مبادلات تجاری و کاهش نارسایی‌های تعاملات تجار کشورمان، اولین LC شبکه بانکی ایران در خارج از کشور توسط بانک سپه در روسیه گشایش شد. این اقدام بعد از تحریم‌های سال ۹۷ یا به عبارت دیگر، سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا، امری بی‌سابقه بوده و بانک مرکزی گام مهمی در این زمینه برداشته است.

ارزش این LC، برای شروع مبلغ ۱۷ میلیون یورو است و این همکاری مشترک، نمایانگر نقطه شروع تحولی عظیم در روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی خواهد بود. با گشایش اعتبار اسنادی، امکان خرید آسان و اعتباری توسط تجار ایرانی از کشور روسیه فراهم می‌شود که در تسهیل واردات به کشور، کمک ویژه‌ای خواهد کرد

مروری بر مقاصد سفرهای فرزین و دیدار هیات‌های خارجی در تهران با وی از ابتدای ریاست بر بانک مرکزی تاکنون، نشان‌دهنده دیپلماسی فعال پولی بانک مرکزی در سطح منطقه و نهادهای بین‌المللی است. رویکرد نوین و پویای بانک مرکزی برای به خدمت گرفتن دیپلماسی بانکی در راستای منافع ملی، توسعه ابزارهای تعاملات پولی و گسترش مناسبات بانکی ایران با سایر کشورها، ثمرات قابل ملاحظه‌ای را به ارمغان آورد. به عنوان نمونه دیگر از ثمرات این رویکرد نوین، نخستین تجربه دلارزدایی در اربعین حسینی سال‌جاری بود که به جای دلار، دینار به عنوان ارز محلی مقصد به زائران تخصیص داده شد و این تجربه موفق به پشتوانه دیپلماسی فعال بانک مرکزی با کشور عراق، نتیجه مطلوب را محقق کرد.

تسهیل روابط پولی و بانکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور تامین منابع لازم برای تجارت تجار ایرانی در این کشورها و مذاکرات فنی پولی در خصوص تطابق نظام ارزی و تجاری، از جمله برخی اهداف سفرهای رئیس‌کل بانک مرکزی به کشورهایی همچون امارات، قطر و عمان بوده است. همچنین آزادسازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران در کشورهایی همچون کره‌جنوبی و عراق، همگی تکه‌هایی از پازل دیپلماسی بانکی کشور در دوره جدید بانک مرکزی بوده است که منجر به افزایش کیفیت دارایی‌های خارجی کشور در ترازنامه بانک مرکزی شد.

برایند اقدامات اشاره شده در قالب دیپلماسی فعال پولی و بانکی بانک مرکزی، می‌تواند بر میزان تاثیر سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی نقش مهمی ایفا کند و مسیر پیموده شده بانک مرکزی طی یکسال گذشته نیز حکایت از تحولی در دیپلماسی بانکی کشور دارد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha