چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
ثبات ارزی، امکان برنامه‌ریزی را به تولید هدیه کرد

یک عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سال گذشته ثبات خوبی در حوزه ارزی برقرار شد که امید می‌رود در سال‌جاری نیز تداوم یابد، افزود: تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا، در مجموع کمک موثری برای تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های تجار است.

حمید سعیدی، عضو اتاق بازرگانی ایران: بانک مرکزی در سال گذشته موفق شد ثبات ارزی ایجاد کند که در حمایت از تولید بسیار موثر بوده است. می‌دانستیم که ارز را با نرخ حدود ۴۲ هزار تومان می‌توانیم از مرکز مبادله دریافت کنیم و بر این اساس، برای کارهای‌مان برنامه‌ریزی می‌کردیم. سال‌های قبل به این شکل نبود و بانک هر روز یک نرخی را اعلام می‌کرد. سال گذشته این ثبات نسبتاً خوب بوده و جای تشکر دارد و امیدواریم این ثبات ادامه‌دار باشد تا بتوانیم برای تولید تا پایان سال برنامه‌ریزی داشته باشیم و هر روز دغدغه نوسان نرخ ارز را نداشته باشیم.

در مجموع، عملکرد بانک بسیار بهتر از سال‌های قبل بوده، اما برای واحدهای تولیدی هنوز مشکلاتی وجود دارد. تخصیص ارزها در گذشته با تاخیر انجام می‌شد، اما امسال شرایط بهتر شده و نظم پیدا کرده است، چرا که همه اقدامات سیستمی شده و نیاز به مراجعه حضوری و تماس نیست، با این حال هنوز تاخیرها در تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی چالش‌برانگیز است.

تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مجموع کمک موثری برای تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌های تجار بوده و بازار غیررسمی به نوعی با ایجاد این مرکز برچیده شد. اینکه بانک مرکزی بتواند ثبات را در نرخ مرکز مبادله و نرخ تخصیصی به تولیدکنندگان ایجاد کند، خود به خود باعث حذف بازار غیررسمی می‌شود. وقتی تولیدکننده بتواند با نرخی کالای خود را تولید و وارد بازار کند، نرخ بازار آزار دیگر به صرفه نیست به همین دلیل اگر ثبات نرخ برای تولیدکننده حفظ شود، بازار غیررسمی حذف می‌شود.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha