دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
"پابلو هرناندز"، معمار چیره‌دست بانکداری نوین اسپانیا 

رییس کل بانک مرکزی اسپانیا که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده است، مدیریت بهینه نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود در دستور کار قرار داد.

تولد، کودکی و نوجوانی پابلو در خانواده‌ای فرهنگی و اهل علم

"پابلو هرناندز د.کوس"، در ۲۰ ژانویه ۱۹۷۱، در یک خانواده فرهنگی و اهل علم در مادرید اسپانیا چشم به جهان گشود. پدرش، خوزه سیمون هرناندز د.کوس، شاعر، نویسنده و استاد برجسته و مطرح در رشته ادبیات و مهارت‌های ادبی در دانشگاه‌ها و مراکز معتبر علمی اسپانیا و مادرش، پترونیلا هرناندز د.کوس، معلم ریاضی در دبیرستان‌های مادرید بود. پابلو در یک خانواده کم‌جمعیت چهارنفره، در کنار خواهر بزرگتر خود، ایزابلا و در یک محیط علمی و ادبی رشد یافت. وی در پنج سالگی و قبل از رفتن به مدرسه، به سبب اشتیاق و تلاش مادر، سواد خواندن و نوشتن را آموخت و در شش سالگی به راحتی میتوانست برای بچه‌های کوچکتر از خود، کتاب داستان و قصه‌های بزرگسالانه و در تعطیلات آخر هفته، برای پدربزرگ خود، رافائلو، روزنامه بخواند. اهتمام ویژه والدین به درس و تحصیل پابلو موجب شده بود که علاوه بر تقویت علاقه ذاتی وی به علم‌آموزی، به دانش‌آموزی با استعداد، باهوش و همواره شاگرد اول مبدل شود. در سال ۱۹۸۹، پابلو هرناندز د.کوس، موفق به اخذ مدرک پایان تحصیلات متوسطه با درجه ممتاز (A+) از دبیرستان "دل پاردو"، از مراکز معتبر و مهم آموزش استعدادهای درخشان کشور اسپانیا که سال‌هاست دانشمندان، متخصصان و دولتمردان بیشماری را تحویل جامعه جهانی داده است، شد. به واسطه نمرات درسی بالا و تائیدیه مدیران مدرسه دلپاردو، پابلو در لیست واجدین شرایط برای دریافت بورسیه ملی وزارت آموزش عالی اسپانیا قرار گرفت، موقعیت منحصر به فردی که سالانه به کمتر از ۱۵۰ دانشآموز از سراسر اسپانیا تعلق می‌گرفت و همین امر، زمینه آغاز مسیر درخشان تحصیلی پابلو هرناندز تا بالاترین مقاطع علمی در یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور را فراهم کرد (انجمن علم و فناوری اسپانیا،۲۰۲۳).

ورود به عرصه تحصیلات دانشگاهی در مراکز معتبر علمی اسپانیا

در ژوئیه ۱۹۹۰، اسامی پذیرفته‌ شدگان بورسیه تحصیلی وزارت آموزش عالی اسپانیا اعلام شد و پابلو هرناندز با کسب رتبه ۱۷ در بین بیش از ۲۰ هزار نفر از متقاضیان، موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه معتبر کمپلوتنسه مادرید شد. با راهنمایی‌های پدر و کشف هوش مالی و تجاری پابلو توسط مادر، وی درخواست تحصیل در رشته‌های اقتصاد و بازرگانی را ارائه داد. در آگوست ۱۹۹۰، با دریافت تائیدیه نهایی پذیرش تحصیلی، پابلو وارد مقطع کارشناسی علوم اقتصادی و مطالعات بازرگانی در کالج مطالعات مالی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید شد. وی در طول دوران تحصیل در تمامی مقاطع، همواره جزو دانشجویان ممتاز و شاگرد اول محسوب می‌شد. همین امر موجب شد که پس از پایان دوره لیسانس، بورسیه ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خود را از وزارت اقتصاد و دارایی این کشور دریافت کند. پابلو هرناندز در سال ۱۹۹۴ و پس از اخذ مدرک فوق‌لیسانس حقوق اقتصادی و تجاری از دانشگاه ملی آموزش از راه دور اسپانیا (UNED)، به دلیل مهارت بالا و علاقه وافر، به مدت ۳ سال از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷، به عنوان دستیار آموزشی و پژوهشی، به تدریس واحدهای دانشگاهی رشته‌های اقتصاد، مدیریت و حقوق در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید پرداخت. در اواسط سال ۱۹۹۷ میلادی و با اعلام تائید درخواست پابلو برای دریافت بورسیه کامل تحصیلی (تحصیل رایگان+دریافت مقرری ماهانه) از بانک مرکزی اسپانیا، وی به مقطع دکترای علوم اقتصادی و مالی دانشگاه کمپلوتنسه، ورود کرد. در ادامه، کارنامه تحصیلات دانشگاهی پابلو هرناندز را مرور می‌کنیم:

-کارشناسی علوم اقتصادی و مطالعات بازرگانی، کالج مطالعات مالی، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، ۱۹۹۰-۱۹۹۳

-کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی و تجاری، دانشگاه ملی آموزش از راه دور اسپانیا (UNED)، ۱۹۹۳-۱۹۹۴

-دکترای علوم اقتصادی و مالی، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، ۲۰۰۴-۱۹۹۷

-دوره پسادکترای مدیریت اقتصاد و تجارت بانکی، مدرسه بازرگانی و کسبوکار مادرید(IESE)، ۲۰۰۹ (بلومبرگ،۲۰۲۳/انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه کمپلوتنسه مادرید،۲۰۲۳)

همچنین پابلو هرناندز در این سالها به جز تحصیلات عالی دانشگاهی، دوره‌های متعدد تخصصی و علمی در زمینه‌های اقتصاد، مدیریت، بانکداری و حقوق تجارت نیز گذرانده است:

-کارگاه "تجارت بین‌الملل"، سازمان آموزش‌های ملی اسپانیا، ۱۹۹۴

-دوره "حقوق پیشرفته در تجارت بین‌الملل"، مدرسه بازرگانی و کسب‌وکار مادرید (IESE)، ۱۹۹۵

-دوره "مدیریت اقتصادی سازمان‌های بزرگ"، مرکز آموزش‌های اتحادیه اروپا، ۱۹۹۷

-کارگاه پیشرفته "نگرش سیستمی"، مرکز آموزش‌های اتحادیه اروپا، ۱۹۹۹

-دوره "مدیریت در سازمان‌های متوسط و بزرگ "، مرکز آموزش‌های اتحادیه اروپا، ۲۰۰۲

-دوره "مدیریت بحران‌های مالی"، آکادمی آموزش‌های بانک جهانی، ۲۰۰۳

-دوره "مدیریت استراتژیک در صنعت بانکداری"، آکادمی آموزش‌های بانک جهانی، ۲۰۰۵

-دوره "مقررات نوین صنعت بانکداری"، دپارتمان آموزش صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۰۸

-دوره "مدیریت بحران‌های مالی برای بانکداران"، مرکز آموزش‌های اتحادیه اروپا، ۲۰۱۲

-کارگاه "چینش استراتژی‌های بهینه برای بانکداران"، آکادمی آموزش‌های بانک جهانی، ۲۰۱۵

-دوره "عبور از بحران‌های پولی در بانکداری نوین"، دپارتمان آموزش صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۱۸ (بنیاد علمی اقتصاد و مالی اسپانیا، ۲۰۲۳)

تدریس و پژوهش آکادمیک، پابلو هرناندز در بطن اتمسفر دانش‌محور قرار گرفت

پابلو هرناندز به دلیل علاقه وافر به حوزه تدریس و پژوهش دانشگاهی و به دلیل استعداد و توانایی شگرف و قابل تحسین در این بخش، همزمان با تحصیل در دوره دکتری رشته علوم اقتصادی و مالی دانشگاه کمپلوتنسه، یعنی در بازه زمانی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴، به عنوان استاد و پژوهشگر ملی در دپارتمان اقتصاد دانشگاه کارلوس سوم مادرید اسپانیا مشغول به فعالیت شد. هرناندز در آن زمان جزو معدود افرادی محسوب می‌شد که بدون به پایان رساندن کامل دوره دکتری خود، به دلیل تخصص بالای علمی، اجازه تدریس در معتبرترین مراکز آموزش عالی اسپانیا را یافته بود. همچنین در ادامه، حضور پابلو هرناندز در بالاترین سمت‌های مدیریتی و اجرایی دولتی اسپانیا، هرگز باعث نشد که وی از بطن اتمسفر دانش‌محور دور بماند، به طوریکه در فاصله سالهای ۲۰۱۱تا ۲۰۱۴، همزمان با تصدی مشاغل مختلف در بدنه بانکی و اقتصادی دولت اسپانیا و اتحادیه اروپا، به عنوان استاد دپارتمان اقتصاد مدرسه کسب و کار مادرید نیز، به تربیت دانشجویان پرداخته است (انجمن علم و فناوری اسپانیا،۲۰۲۳).

پابلو هرناندز، در طول زندگی حرفه‌ای آکادمیک خود، علاوه بر تدریس دروس دانشگاهی و مباحث تئوریک، به نگارش یادداشت‌ها، مقالات علمی، سرمقالات ژورنالیستی در نشریات معتبر جهان، انجام پژوهش‌های ملی و بین‌المللی و حضور به عنوان سخنران، کارشناس و تحلیلگر در بسیاری از تولیدات تخصصی رسانه‌ای و کنفرانس‌های داخلی و خارجی، پرداخته است. عمده تخصص مطالعاتی و پژوهشی هرناندز در حوزه "اقتصاد کلان"، "اقتصاد بین‌الملل"، "مکانیزم‌های مهار تورم در اقتصادهای پیشرفته"، "هدف‌گذاری‌های تورمی بهینه ملی"، "سیاست‌های پولی"، "سیاست‌گذاری کلان مالی"، "سیاست‌گذاری‌های بهینه در نظام بانکداری"، "بحران‌های مالی"، "مدیریت ریسک سیستمی"، "اصلاحات بانکی" و "تامین مالی در بانکداری نوین" است. همچنین وی از ژانویه ۲۰۲۳ تا به امروز نیز به عنوان عضو دپارتمان علمی اقتصاد مالی و مدیریت در آکادمی علوم نیکلاس کوپرنیک لهستان، مشغول به فعالیت‌های دانشگاهی است (بانک تسویه بین‌الملل،۲۰۲۳).

دوران حرفه‌ای کاری و شغلی پابلو هرناندز تا پیش از ریاست بر بانک مرکزی اسپانیا

پابلو هرناندز، در اولین جایگاه شغلی رسمی، همزمان با تحصیل در دوره دکتری رشته اقتصاد، به عنوان کارشناس اقتصادی، جذب مرکز آمار و تحقیقات بانک مرکزی اسپانیا شد و مسیر تعالی و حرکت در حوزه بانکی و اقتصادی که در انتها، منجر به قرار گرفتن وی در مسند ریاست بانک مرکزی اسپانیا شد را آغاز کرد. مناصب حرفه‌ای شغلی پابلو هرناندز تا قبل از انتخاب به عنوان مدیر فدرال بانک اسپانیا، به شرح زیر است:

-کارشناس اقتصادی، مرکز آمار و تحقیقات بانک مرکزی اسپانیا، ۲۰۰۴-۱۹۹۷

- عضو کارگروه مالیه عمومی، بانک مرکزی اروپا، ۲۰۰۴-۱۹۹۸

- عضو کارگروه گزارش‌دهی مالی به کمیته سیاست اقتصادی شورای ECOFIN اتحادیه اروپا، ۱۹۹۸-۲۰۰۴

-کارشناس ارشد اقتصاد ملی اسپانیا در بانک مرکزی اروپا، ۲۰۰۰

-مشاور هیئت اجرایی اقتصاد مالی و بانکی، بانک مرکزی اروپا، ۲۰۰۷-۲۰۰۴

-رئیس بخش تحلیل سیاست‌های اقتصادی، مرکز آمار و تحقیقات بانک مرکزی اسپانیا، ۲۰۱۵-۲۰۰۷

-عضو کمیته سیاست اقتصادی شورای ECOFIN اتحادیه اروپا، ۲۰۱۴-۲۰۰۸

-رئیس کارگروه مالیه عمومی، کمیته سیاست پولی بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۵-۲۰۱۰

-عضو کمیته کارشناسان اصلاح سیستم مالیاتی اسپانیا، ۲۰۱۴-۲۰۱۳

-مدیر کل اقتصاد، مرکز آمار و تحقیقات بانک مرکزی اسپانیا، ۲۰۱۸-۲۰۱۵

جانشین رئیس بانک مرکزی اسپانیا در شورای حکام بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۸-۲۰۱۵

-عضو شورای عالی آمار اسپانیا، ۲۰۱۸-۲۰۱۵

-عضو هیات امنای مرکز مطالعات پولی و مالی اسپانیا (CEMFI)، ۲۰۱۵-۲۰۱۸

-عضو هیات امناء و هیات اجرایی بنیاد مطالعات اقتصادی کاربردی( FEDEA)، ۲۰۱۵-۲۰۱۸

-عضو هیات مدیره مرکز بین‌المللی مطالعات پولی و بانکی(ICMB)، ۲۰۱۶-۲۰۱۹

-عضو کمیته اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، ۲۰۱۷-۲۰۱۸ (اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳)

آغاز سکانداری معمار بانکی جوان بر مسند فدرال بانک اسپانیا

در اواخر ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی، با پایان کار ریاست لوئیس ماریا لینده در بانک مرکزی اسپانیا، نشست مشترک نخست‌وزیر، رئیس مجلس سنا و وزیر اقتصاد و دارایی این کشور در جهت همفکری و اجماع برای انتخاب رئیس جدید فدرال بانک اسپانیا برگزار شد. در این جلسه، هر سه فرد، بر سر حضور پابلو هرناندز در این جایگاه به توافق رسیدند. در دوم ژوئن ۲۰۱۸، هرناندز برای دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود و اخذ رای اعتماد، در پارلمان اسپانیا حضور یافت. پس از سه ساعت بحث، مذاکره و استماع سخنان وی، نمایندگان مجلس سنای اسپانیا با اکثریت آراء، پابلو هرناندز د.کوس را برای یک دوره شش‌ساله، به ریاست بانک مرکزی این کشور، منصوب کردند. بدین ترتیب، دوران ریاست وی به عنوان هفتادمین رئیس فدرال بانک این کشور و دومین فرماندار جوان در دوره پساگذار حاکمیت اسپانیا به استقرار دموکراسی حقیقی، از ۱۱ ژوئن ۲۰۱۸ آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد. همچنین دوره مدیریت هرناندز د.کوس، مقارن با حضور جنت یلن و جروم پاول در صدر نهاد فدرال رزرو ایالات متحده بوده است (بانک مرکزی اسپانیا،۲۰۲۳).

اقدامات و چالش‌های پابلو هرناندز در جایگاه ریاست بانک مرکزی اسپانیا

*اجرای سیاست‌های پولی بهینه و بهبود وضعیت تورم اسپانیا در دوره ریاست پابلو هرناندز

یکی از مهمترین و اولین اقدامات پابلو هرناندز در دوره مدیریت خود بر بانک مرکزی اسپانیا، تلاش برای بهبود وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی این کشور بوده است. هرناندز در اولین کنفرانس خبری خود پس از تصدی این پست، از برنامه ویژه تیم اجرایی بانک مرکزی برای ایجاد تغییرات مثبت پایدار در میزان رشد اقتصادی، به تعادل رساندن نرخ بیکاری و نرخ تورم، افزایش قابلتوجه و مستمر در تولید ناخالص داخلی، تقویت ارزش پول منطقه یورو در مقابل ارز مرجع جهانی، توسعه فراگیر و همه‌جانبه یوروی دیجیتال در مبادلات داخلی، قارهای و جهانی و کاهش بدهی‌های دولت اسپانیا در قالب یک برنامه شش‌ساله مدون، خبر داد (مرکز اسناد اتحادیه اروپا، ۲۰۲۳).

پابلو هرناندز در اولین اقدام، به سراغ مدیریت بهینه نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها رفت. وی به مدیران خود اعلام کرده بود که مهار تورم در محدوده هدف‌گذاری در یک بازه زمانی معقول، اولویت هیات مدیره فدرال بانک اسپانیا خواهد بود. هرناندز در جلسه با اعضای کمیته مدیریت تورم، به سرپرستان اجرایی خود گوشزد کرد: "پایداری نرخ تورم بالا در اسپانیا، زندگی را برای همه مردم سخت می‌کند، به عملکرد اقتصادی ما آسیب می‌زند، ارزش پس‌اندازهای‌مان را از بین می‌برد، بودجه خانوارهای متوسط جامعه را هدف قرارمی دهد، سرمایه‌گذاری را برای کسب ‌و کارها پُرچالش کرده و نابرابری درآمدی را افزایش می‌دهد. آگاه باشید اگر تورم بالا و فزاینده در انتظارات مردم جا بیفتد، کاهش مجدد آن در آینده نزدیک، بسیار بعید و پُرهزینه خواهد بود و ما مجبور خواهیم شد که سیاست‌های افزایش غیرمنطقی نرخ‌ بهره را برای مدت زمانی طولانی‌تری پیش بگیریم و این مسئله، نتیجه‌ای جز آشفتگی اقتصادی برای ما به ارمغان نخواهد آورد"(بانک تسویه بین‌الملل،۲۰۲۳).

نمودار۱. سیر تاریخی نرخ تورم ۴۰ ساله در اقتصاد اسپانیا و چشم‌انداز آتی

"پابلو هرناندز"، معمار چیره‌دست بانکداری نوین اسپانیا 

منبع: https://www.statista.com/statistics/۲۷۱۰۷۷/inflation-rate-in-spain/

کاهش مستمر نرخ تورم و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها در نزدیک به محدوده هدف‌گذاری شده، با طراحی و اجرای یک بسته پیشنهادی اضطراری هشت‌ماهه و پس از آن، افزایش تدریجی و مدیریت شده نرخ بهره و نرخ تبادلات بین بانکی، به صورت سالی دو مرتبه از ۲۰۱۸ تا به امروز (در همین بازه زمانی مذکور، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، متوسط بیش از ۵ مرتبه افزایش نرخ بهره در سال را تجربه کرده‌اند)، از مهمترین اقدامات هرناندز در این جایگاه بوده است، به طوری که، نرخ تورم اسپانیا از میزان ۲.۴ درصد در سال ۲۰۱۷، به میزان باورنکردنی منفی ۰.۳۴ درصد در سال۲۰۲۰ و در بحبوحه شیوع پاندمی کرونا رسید. همچنین ایجاد تعادل نسبی در میزان تقاضای داخلی، افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و عمومی و رشد قابل توجه در تولید ناخالص ملی اسپانیا، در تثبیت میانگین تورمی در محدوده هدف‌گذاری موردنظر، بسیار موثر بوده است (مرکز اسناد اتحادیه اروپا، ۲۰۲۳).

در مجموع، عملکرد تیم اجرایی بانک مرکزی اسپانیا تحت مدیریت هرناندز باعث شده که در حال حاضر، سطح عمومی قیمت‌ها در این کشور تحت کنترل قرار گرفته و شاخص CPI ماهانه در ماه نوامبر ۲۰۲۳، کاهش بیشتری را در آمارهای منتشره نشان می‌دهد، به طوری که میانگین تورم در قیمت کالاهای اساسی و استراتژیک، کاهش یافته، تورم خدمات با شیبی کاهنده در حال حرکت است و از همه مهمتر، تورم اجاره‌بها، روند کاهشی به خود گرفته است (مرکز اسناد اتحادیه اروپا، ۲۰۲۳).

نمودار۲.روند شاخص نرخ تورم اسپانیا از آغاز دوره مدیریت هرناندز تا به امروز

"پابلو هرناندز"، معمار چیره‌دست بانکداری نوین اسپانیا 

منبع: https://shopro.immanuelwels.org/category?name=spain%۲۰inflation

*اصلاحات بنیادین و جامع در نظام بانکداری اسپانیا از طریق ادغام و تملک بانک‌های ورشکسته

بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ که باعث شیوع و گسترش بحران بدهی دولتی در اروپا و در نتیجه، فروپاشی بانکی و انفجار حباب املاک و مستغلات در اسپانیا شده بود، دولت این کشور را مجبور به مداخله شتابزده و سریع کرد و چون سیاست‌گذاران اسپانیایی، نتوانستد برنامه جامع و پویا و رویکرد بهینه و فکرشده‌ای را برای رفع این آشفتگی ناگهانی مالی و بانکی ارائه دهند، پایه‌های نظام بانکداری اسپانیا به یکباره فرو ریخت و بخش اعظمی از بانک‌های این کشور، اعلام ورشکستی کامل کردند. در سال‌های آتی نیز تلاش دولتمردان بانکی اسپانیایی برای ترمیم این فروپاشی، چندان موثر واقع نشد. همین امر موجب شد که پابلو هرناندز پس از تصدی پست ریاست فدرال بانک اسپانیا، دست به ابتکار عمل هوشمندانه‌ای بزند که میتوان گفت، یکی از اقدامات موثر و مهم وی که کلاف سردرگم اقتصاد آشفته اسپانیا به ویژه در بخش بانکی را از ورطه نابودی قریب الوقوع نجات داد، طراحی و پیاده‌سازی برنامه "اصلاحات بنیادین و جامع صنعت بانکداری این کشور با اتخاذ رویکرد ادغام و تملک (M&A) در جهت رفع ورشکستگی بانک‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز" بود (اولیور،۲۰۲۳).

پابلو هرناندز در نشست خبری رونمایی از برنامه اصلاحات بنیادین صنعت بانکداری اسپانیا در آگوست ۲۰۲۱ اعلام کرد که اثرات سوء و مخرب مداخله اشتباه حاکمیت اسپانیا و سیاست‌گذاری ناصحیح بانکداران مرکزی در آن برهه حساس که مغایر با اصول اقتصاد بازار بوده و منجر به تضاد منافع عمومی، ناکارآمدی در تخصیص منابع و افزایش ریسک بخش بانکی گردید، پایه‌گذار ناکامی‌های پی در پی آتی کشور در مسیر برون‌رفت از بحران‌های بانکی بوده است اما امروز، ما در بانک مرکزی اسپانیا بنا داریم که با برنامه‌ریزی مدون و تصمیم‌سازی‌های صحیح، به این فروپاشی قریب‌الوقوع خاتمه دهیم. پابلو هرناندز، هدف و رسالت خود از عملیاتی‌سازی این بسته پیشنهادی اصلاحات بانکی را، بازگرداندن اعتماد به بازارهای مالی داخلی و بین‌المللی این کشور و جلوگیری از تسری این بحران مهلک به سایر بخش‌های اقتصاد اسپانیا عنوان کرد (اولیور،۲۰۲۳)

در راستای اجرای این برنامه اصلاحی، هرناندز طی یک بازه زمانی هفت‌ماهه، اقدام به شناسایی، ادغام و تملک بانک‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز اسپانیایی که بر طبق شاخص‌های اداره استاندارد این کشور، ورشکسته اعلام شده و یا در شرف ورشکستگی قرار داشتند، کرد. این بانک‌ها عمدتاً، یک دهه پس از پایان بحران مالی ۲۰۰۸، به دلیل اینکه بخش اعظمی از دارایی و سرمایه سپرده‌گذاران خود را به صورت تسهیلات خُرده فروشی مسکن ارائه داده بودند، پس از ترکیدن حباب املاک و مستغلات در اسپانیا، دچار افزایش بسیار شدید و تصاعدی در نرخ حق بیمه ریسک و نرخ معاوضه نکول اعتباری شده و ورشکسته شده بودند. مبتنی بر داده‌ها و گزارشات منتشره شده در سایت بانک مرکزی اسپانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، مجموعه اقدامات پابلو هرناندز و تیم اجرایی تحت مدیریت وی در این حوزه موجب شد که عملکرد بازار بانکی، رقابت‌پذیری بخش‌های مالی و بانکی و سرعت و حجم پرداخت بدهی‌های معوقه آنها، به شکل معناداری، بهبود یابد. در واقع، با ادغام بانک‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری اسپانیایی در شرف ورشکستگی با یکدیگر و تملک بانک‌های ورشکسته توسط بانک‌های تجاری سالم، کارایی نظام مالی و بانکی اسپانیا، در دوره هرناندز، در سطح قابل قبول و فراتر از انتظاری افزایش یافت و این برنامه اصلاحی، اثرات منفی و مخرب مداخلات دولت در مکانیسم‌های مالی این کشور را به حداقل رساند (اولیور،۲۰۲۳).

*تلاش برای ارتقا سطح استقلال بانک مرکزی اسپانیا و کاهش مداخلات دولتی

پابلو هرناندز که مشکلات و چالش‌های عدیده صنعت مالی و بانکداری اسپانیا در ادوار گذشته را ناشی از مداخلات بی‌رویه، نابجا و تصمیمات تحمیلی کابینه دولت‌های مختلف اسپانیا بر بانک مرکزی می‌دانست، در یکی از اقدامات خود، تلاش مثمرثمر و نتیجه‌بخشی را در راستای افزایش استقلال حقیقی فدرال بانک اسپانیا، آغاز کرد. در واقع شاید بتوان گفت که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای هرناندز در دوره مدیریت خود، افزایش قابل ملاحظه سطح استقلال تصمیم‌سازی و اجرایی بزرگ‌ترین نهاد مالی اسپانیا بوده است (شرورز و شافر، ۲۰۲۳).

از ژوئن ۲۰۱۸ تا به امروز، پابلو هرناندز به بهبود شفافیت عملکردی بانک مرکزی، کمک شایان کرده است که همین امر موجب تقویت اعتبار جهانی فدرال بانک اسپانیا در میان نهادهای معتبر مالی بین‌الملل نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، شده است. در یک نمونه از تلاش‌های وی در جهت ارتقای سطح استقلال بانک مرکزی، می‌توان به اقدام مهم هرناندز در هنگامه وقوع پاندمی کرونا اشاره کرد. پابلو هرناندز، در مرحله شیوع این همه‌گیری بهداشتی هولناک و برای جلوگیری از ایجاد فاجعه اقتصادی و مالی غیرقابل جبران در سطح ملی، تلاش‌های کابینه اقتصادی و مقامات دولتی اسپانیا را برای دخالت در طراحی و پیاده‌سازی سیاست‌های پولی، خنثی کرد. همین مسئله سبب شد که پابلو هرناندز، با مدیریت یکپارچه خود، کشور را از یک رکود تورمی عمیق و سقوط آزاد اقتصادی، نجات دهد. بدین ترتیب، حفظ استقلال نهادی و عملکردی فدرال بانک و ارتقای انضباط مالی منسجم و کارا در بانک مرکزی اسپانیا در دوران مدیریت هرناندز د.کوس، به اعتبار و خوشنامی این نهاد در سطح بین‌المللی، افزوده است (شرورز و شافر، ۲۰۲۳).

مناصب و فعالیت‌های پابلو هرناندز همزمان با ریاست بر بانک مرکزی اسپانیا

-عضو شورای ایالتی اقتصاد اسپانیا، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضو شورای مرکزی حکام بانک مرکزی اروپا، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضو شورای مرکزی هیات ریسک سیستمی اروپا (ESRB)، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضو هیات ثبات مالی اتحادیه اروپا، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضو کمیته راهبری مالی اتحادیه اروپا، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضوکمیته دائمی همکاری‌های نظارتی اقتصادی اتحادیه اروپا، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضو گروه مشورتی اقتصاد منطقه‌ای اروپا، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضو ناظر بانکداران مرکزی در بانک تسویه بین‌المللی(BIS)، ۲۰۱۸ تا به امروز

-رئیس میز اسپانیا در صندوق بین‌المللی پول، ۲۰۱۸ تا به امروز

-عضو شورای حکام مرکز مطالعات پولی آمریکای لاتین ( CEMLA)، ۲۰۱۸ تا به امروز

-رئیس هیات امنای مرکز مطالعات پولی آمریکای لاتین ( CEMLA)، ۲۰۱۸ تا به امروز

-رئیس کمیته بازل در حوزه نظارت بانکی (BCBS)، ۲۰۱۹ تا به امروز

-نایب رئیس کمیته مرکزی در هیئت ثبات مالی کلان اروپا(AMCESFI)، ۲۰۱۹ تا به امروز

-عضو هیات مشورتی نهاد ثبات مالی بانک تسویه بین‌المللی،۲۰۱۹ تا به امروز

-رئیس کمیته فنی مشورتی اتحادیه اروپا (ATC) ، ۲۰۱۹ تا به امروز

- عضو کمیته راهبری هیات ریسک سیستمی اروپا(ESRB)، ۲۰۱۹ تا به امروز

-رئیس شورای حکام مرکز مطالعات پولی آمریکای لاتین( CEMLA)، ۲۰۲۳ تا به امروز

(اتحادیه بانک‌های مرکزی جهان، ۲۰۲۳)

منابع:

  1. Oliver, Antonio Blanco,”Banking reforms and bank efficiency:Evidence for the collapse of Spanish savings banks”,International Review of Economics & Finance,Volume ۷۴, ۲۰۲۳.

  2. Schrörs, Mark & Schäfer,Thilo,”The independence of the central bank and the non-interference of governments in banking policies”, Börsen Zeitung Press: Scientific and executive interview with Pablo Hernandez de Cos, Communication Department, Banco de España, ۲۲ September ۲۰۲۳.

  3. https://www.fecyt.es/en/search/node/pablo-hernandez-de-cos

  4. https://www.asesec.org/People/۲۰۲۳/pablo-hernandez-de-cos.html

  5. https://www.ucm.es/english/notable-alumni/People/pablo-hernandez-de-cos

  6. https://op.europa.eu/en/web/who-is-who/person/-/person/ECB_NRE۵۲۱۲۶۶

  7. https://www.bloomberg.com/profile/person/pablo-hernandez-de-cos/۲۰۶۲۹۶۵۱

  8. https://www.centralbanking.com/people/pablo-hernandez-de-cos

  9. https://www.bis.org/author/pablo_hern%C۳%A۱ndez_de_cos.htm

  10. https://www.bde.es/wbe/en/sobre-banco/organizacion/organos-rectores/gobernador/pablo-hernandez-cos.html

  11. https://www.globaldata.com/data-insights/macroeconomic/spain-macroeconomic-country-outlook/

  12. https://www.statista.com/statistics/۲۷۱۰۷۷/inflation-rate-in-spain/

  13. https://shopro.immanuelwels.org/category?name=spain%۲۰inflation

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha